Θεσσαλία - Τάι - τάι

Ο χορός αυτός, κατά τον Δημ. Λουκάτο είναι ένας «ιδιάζων» τοπικός χορός του είδους των διπλών ή θηλυκωτών12… που εκτελείται από άνδρες και γυναίκες μόνο κατά την Τρίτη του Πάσχα. Την ημέρα εκείνη η διασκέδαση είναι πιο ελεύθερη για άνδρες και γυναίκες. …Ο εν λόγω χορός ονομάζεται «τάι τάι» πιθανώς από τις επαναλαμβανόμενες συλλαβές του «τ’ αϊνέβενε», λέξης που υπάρχει στο δεύτερο στίχο του τραγουδιού. Χορεύεται με γραφικότητα και μεγαλοπρέπεια, ενώ κάνει εντύπωση η εναλλαγή των ανδρικών και γυναικείων φωνών, οι οποίες διαδέχονται ομαδικά η μια την άλλη, πριν ακόμα τελειώσουν. Σημειώνεται ότι οι κάτοικοι του χωριού Αϊδονοχώρι, οι οποίοι χόρευαν το χορό, αρνούνταν να τον χορέψουν σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, ακόμα και σε γιορτή, διότι τον εκτελούσαν με λατρευτική αποκλειστικότητα μόνο τη βδομάδα του Πάσχα. Το τραγούδι είναι το εξής:

 Της Αλεξάνδρας το βουνό, κανείς δεν τ’ ανεβαίνει

κι η κόρη οπού τ’ αϊνέβαινε πλέκοντας το γαϊτάνι

πλέκοντας κι αργοπλέκοντας και σιγοτραγουδώντας.

Κι ο χρυσικός αγνάντευε από το παραθύρι.

Αυτού σου στέλνω κόρη μου, ένα σκαρδί μετάξι

να φκιάσεις μπούλιες δώδεκα και πέντε φουστανέλλες

κι αν ξαπομείνει τίποτα, φκειάσ’ τηνε σιρεβέτα (σερβιέτα)

κι η σιρεβέτα να’ ν’  τρανή, να ‘χει σαράντα φούντες.

Ο χορός αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος γίνονται έξι βήματα και στο δεύτερο μέρος, αφού ξαναγίνουν δύο κύκλοι, γίνονται οκτώ βήματα:

Α΄ Μέρος

1: Το αριστερό πόδι, αφού έρθει πρώτα σε άρση μπροστά από το δεξί, λυγισμένο στο γόνατο πατάει προς τη φορά.

2: Το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά.

3: Το αριστερό περνά πάνω από το δεξί κα πατάει προς τη φορά.

4: Το δεξί πατάει προς τη φορά.

5-6: Το αριστερό πόδι, κάνοντας μια κίνηση προς το κέντρο του κύκλου και αριστερά, ακουμπά με την φτέρνα στο έδαφος.

Τα βήματα του πρώτου μέρους επαναλαμβάνονται άλλες τέσσερις φορές.

Β΄ Μέρος

Οι χορευτές του εξωτερικού κύκλου, περνούν τα χέρια πάνω από τα κεφάλια των χορευτών του εσωτερικού κύκλου για να γίνουν δύο κύκλοι και χορεύουν το δεύτερο μέρος.

1α): Το δεξί έρχεται σε άρση προς τη φορά, λυγισμένο στο γόνατο, με ταυτόχρονη αναπήδηση στο αριστερό

1β): Το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά.

2α): Το αριστερό έρχεται σε άρση προς τη φορά, λυγισμένο στο γόνατο, με ταυτόχρονη αναπήδηση στο δεξί.

2β): Το αριστερό πόδι πατάει προς τη φορά.

3α): Το δεξί έρχεται σε άρση προς τη φορά λυγισμένο

3β):  Το δεξί πατάει προς τη φορά

4: Το αριστερό πατάει σταυρωτά μπροστά από το δεξί, ενώ το δεξί σηκώνεται λίγο από το έδαφος.

5: Το δεξί πόδι πατάει ξανά στο έδαφος σχεδόν στη θέση του.

6: Το αριστερό πατάει προς τα πίσω και αριστερά, ενώ το δεξί στηρίζεται με τη φτέρνα στο έδαφος στη θέση του και το μέτωπο παραμένει λοξά προς τη φορά.

7: Έρχεται το βάρος του σώματος πάνω στο δεξί πόδι που πατάει στη θέση του, ενώ το αριστερό στηρίζεται με τα δάχτυλα στο έδαφος, στη θέση του.

8:  Έρχεται το βάρος του σώματος πάνω στο αριστερό πόδι που πατάει στη θέση του, ενώ το δεξί πόδι στηρίζεται  με τη φτέρνα στο έδαφος στη θέση του.

Τα βήματα του Β’ μέρους επαναλαμβάνονται συνολικά 4 φορές. Στην τελευταία φορά, στο τελευταίο βήμα, το δεξί έρχεται δίπλα στο αριστερό, στην προσοχή και οι χορευτές γίνονται πάλι ένας κύκλος (βλ. και «Αραχωβίτικο» Πελοποννήσου.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google - Τί είναι τα cookies...