Pin it

Πύραυλος τάνγκραμ

Πηγή: JPL-NASA

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΤΑΞΕΙΣ: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ - Α ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

ΧΡΟΝΟΣ: 2 - 3 ώρες

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Η τάξη θα παίξει ένα ομαδικό παιχνίδι για να φτιάξει έναν μεγάλο πύραυλο από γεωμετρικά σχήματα ή τάγκραμ στο πάτωμα. Όταν ολοκληρωθεί ο πύραυλος, οι μαθητές θα χρωματίσουν και θα κόψουν το δικό τους σετ τανγκράμ και θα φτιάξουν τον δικό τους πύραυλο.

Γραφικό που απεικονίζει τον πύραυλο Τάνγκραμ

ΜΕΤΑΒΕΊΤΕ ΣΤΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΠΡΟΤΖΕΚΤ

Υλικά

  • Πύραυλος και κομμάτια Tangram, μεγενθυμένα για παιχνίδι στην τάξη (δείτε τη Διαχείριση για οδηγίες)
  • Πύραυλος Tangram με εσωτερικές γραμμές και κομμάτια, 1 ανά μαθητή – Λήψη PDF
  • Πύραυλος Tangram χωρίς εσωτερικές γραμμές και κομμάτια, 1 ανά μαθητή – Λήψη PDF
  • Φάκελοι, 1 ανά μαθητή
  • Κραγιόνια, χρωματιστά μολύβια ή μαρκαδόροι
  • Ψαλίδια
  • Κόλλα υγρή ή στικ
  • Εικόνες πυραύλων
  • Ένα κουτί σε σχήμα κύβου (προτεινόμενο μέγεθος 30cm x 30cm x 30cm)
  • Ταινία συσκευασίας
  • Χαρτί του μέτρου ή ένα κομμάτι πλαστικού υφάσματος ανοιχτόχρωμο
  • Φαρδύς μαρκαδόρος σκούρου χρώματος
  • Μεγάλο πολύχρωμο χαρτί κατασκευών

Διαχείριση

Πριν κάνετε το μάθημα, ετοιμάστε τα υλικά:

  1. Κρεμάστε το χαρτί του μέτρου ή το κομμάτι πλαστικού υφάσματος σε έναν τοίχο. Χρησιμοποιώντας τον βιντεοπροβολέα, προβάλετε το μοτίβο του πυραύλου tangram με τις εσωτερικές γραμμές πάνω σε αυτό. Προσαρμόστε το μέγεθος της προβολής ώστε να ταιριάζει στο μεγάλο χαρτί.
  2. Ξεπατικώστε όλες τις εξωτερικές γραμμές χρησιμοποιώντας το μόνιμο μαρκαδόρο. Ανάλογα με το επίπεδο της τάξης σας, κάντε το ίδιο και με τις εσωτερικές γραμμές.
  3. Τοποθετήστε πολύχρωμο χαρτί κατασκευής στην οθόνη και ξεπατικώστε τα σχήματα . Κόψτε τα σχήματα. Χρειάζεστε δύο αντίγραφα του κάθε σχήματος. Αν είναι δυνατόν πλαστικοποιήστε τα.
  4. Δημιουργήστε ένα μεγάλο "ζάρι" χρησιμοποιώντας το κουτί, κολλώντας καλά τις ακμές του με την  την ταινία συσκευασίας. Στη συνέχεια, κολλήστε με ταινία ή με κόλλα ένα από κάθε σχήμα σε κάθε πλευρά του "ζαριού".
  5. Εντοπίστε έναν ανοιχτό χώρο μέσα ή έξω από την τάξη για το τμήμα παιχνιδιού αυτού του μαθήματος. Μια κυκλική περιοχή με διάμετρο περίπου 10 μέτρα αρκεί. Εάν δεν έχετε τόσο διαθέσιμο χώρο, φτιάξτε ένα μικρότερο ζάρι.

Ιστορικό

Ο πύραυλος 36.328 NR, Terrier-Black Brant εκτοξεύεται από το νησί Wallops, Βιρτζίνια, στις 7 Σεπτεμβρίου 2018

Ο πύραυλος 36.328 NR, Terrier-Black Brant εκτοξεύεται από το νησί Wallops της Βιρτζίνια, στις 7 Σεπτεμβρίου 2018 μεταφέροντας το ωφέλιμο φορτίο Advanced Supersonic Parachute Inflation Research and Experiments (ASPIRE).

Η NASA χρησιμοποιεί πυραύλους για να εκτοξεύσει διαστημόπλοια. Το πόσο καλά πετούν καθορίζεται από το σχήμα τους. Οι περισσότεροι πύραυλοι μπορούν να θεωρηθούν ως σύνθετα γεωμετρικά σχήματα που διακρίνονται εύκολα από τους μικρούς μαθητές, ειδικά όταν αναπαρίστανται στις δύο διαστάσεις. Οι κώνοι της μύτης είναι τριγωνικοί (κωνικοί στις τρεις διαστάσεις), το σώμα ενός πυραύλου είναι ορθογώνιο (κυλινδρικό σε τρεις διαστάσεις) και τα πτερύγια είναι τριγωνικά ή ορθογώνια. Το μοναδικό σχήμα και μέγεθος του κώνου, του σώματος και των πτερυγίων ενός πυραύλου συμβάλλουν στην ικανότητά του να μεταφέρει το διαστημόπλοιο στον τελικό του προορισμό.

Το Διαστημικό Σύστημα Εκτόξευσης της NASA, ή SLS, είναι ένας πύραυλος που θα επιτρέψει την ανθρώπινη εξερεύνηση πέρα από την τροχιά της Γης. Όταν ολοκληρωθεί, ο SLS θα είναι ο μόνος πύραυλος που θα μπορεί να μεταφέρει την κάψουλα πληρώματος Orion - όπου θα μένει το πλήρωμα - και το απαραίτητο φορτίο στη Σελήνη με μία μόνο εκτόξευση. Το SLS μπορεί επίσης να δημιουργήσει νέες δυνατότητες για ρομποτικές επιστημονικές αποστολές σε μέρη όπως η Σελήνη, ο Άρης, ο Κρόνος και ο Δίας.
 

Διαδικασίες

  1. Βοηθήστε τα παιδιά να μάθουν τα ονόματα των σχημάτων χρησιμοποιώντας τα μεγεθυσμένα κομμάτια τάγκραμ.
  2. Ενθαρρύνετε τους μαθητές να παρατηρήσουν ότι αυτά τα σχήματα είναι «επίπεδα» και βρίσκονται σε δύο διαστάσεις (σε αντίθεση με τα στερεά σε τρεις διαστάσεις).
  3. Ως τάξη, σημειώστε τα χρώματα των κομματιών του τάγκραμ και μετρήστε τον αριθμό των τετραγώνων, τριγώνων και ορθογωνίων.
  4. Ρωτήστε τους μαθητές ποια σχήματα δεν περιλαμβάνονται. Δεν υπάρχουν κύκλοι, ρόμβοι, τραπεζοειδή, εξάγωνα ή ελλείψεις.
  5. Ως τάξη, σημειώστε ότι τα τρίγωνα δεν είναι όλα ίδια. Ζητήστε από τους μαθητές να περιγράψουν διαφορές μεταξύ των τριγώνων. Ενθαρρύνετέ τα να αναφέρουν κι άλλες διαφορές εκτός από το χρώμα (μέγεθος, κλίση κλπ).
  6. Δείξτε στους μαθητές εικόνες πυραύλων. Κοιτάξτε διάφορα σχήματα που αποτελούν τους πυραύλους.
  7. Δείξτε στους μαθητές το μεγάλο περίγραμμα πυραύλων tangram στο μεγάλο κομμάτι πλαστικού ή χαρτιού του μέτρου που έχετε στρώσει στο πάτωμα και περιγράψτε τους πώς τα μεγάλα κομμάτια ταιριάζουν στα διάφορα περιγράμματα.
  8. Δείξτε στους μαθητές το ζάρι και εξηγήστε ότι η τάξη θα παίξει ένα παιχνίδι για να φτιάξει έναν πύραυλο από ταγκράμ.
  9. Νάλτε τους μαθητές να συγκεντρωθούν σε απόσταση, κάνοντας έναν μεγάλο κύκλο γύρω από τον πύραυλο.
  10. Απλώστε τα μεγάλα τανγκράμ στο πάτωμα ώστε να φαίνονται όλα.
  11. Δείξτε πώς να ρίχνεται χωρίς δύναμη το ζάρι στο πάτωμα.Οι μαθητές κυλούν ένα ζάρι για να επιλέξουν ένα κομμάτι tangram για να το τοποθετήσουν μέσα στον πύραυλο
  12. Ζητήστε από τους μαθητές να πουν τι σχήμα έχει η «επάνω» πλευρά του ζαριού.
  13. Ζητήστε από έναν μαθητή να επιλέξει το αντίστοιχο κομμάτι tangram και να το τοποθετήσει στο σωστό σημείο του πυραύλου. Για να μειώσετε την πίεση προς τον εθελοντή, ζητήστε από άλλους μαθητές να τον βοηθήσουν.
  14. Ζητήστε από έναν μαθητή να ρίξει το ζάρι.
  15. Επαναλάβετε τα βήματα 12-14 ως τάξη μέχρι να τοποθετηθούν όλα τα σχήματα tangram και να κατασκευαστεί ο πύραυλος.
  16. Για πιο προχωρημένους μαθητές, χρησιμοποιήστε έναν πύραυλο χωρίς εσωτερικές γραμμές και παίξτε ξανά το παιχνίδι.
  17. Αφού σταματήσει το παιχνίδι εκτός τάξης, ζητήστε από τους μαθητές να επιστρέψουν στα θρανία τους. Δώστε σε κάθε μαθητή ένα αντίγραφο των κομματιών tangram και έναν φάκελο.
  18. Δώστε τους οδηγίες να χρωματίσουν τα σχήματα όπως θέλουν (ή σύμφωνα με τις οδηγίες του δασκάλου). Ζητήστε από τους μικρότερους μαθητές να χρωματίσουν όλα τα τετράγωνα ένα χρώμα, τα ορθογώνια άλλο χρώμα και τα τρίγωνα  άλλα χρώματα. Δώστε παραδείγματα στον πίνακα χρησιμοποιώντας τα μεγάλα κομμάτια tangram.
  19. Δώστε οδηγίες στους μαθητές να κόψουν τα χρωματιστά κομμάτια τους και να τα τοποθετήσουν στον φάκελο.
  20. Μόλις κόψουν όλα τα κομμάτια, ζητήστε από τους μαθητές να ανακυκλώσουν τα σκουπίδια τους και να εξασκηθούν στη δημιουργία των δικών τους πυραύλων tangram είτε με το διάγραμμα πυραύλων με εσωτερικές γραμμές, είτε με το διάγραμμα πυραύλων χωρίς εσωτερικές γραμμές ή χωρίς καθόλου διάγραμμα (δημιουργία ελεύθερης μορφής).

Αξιολόγηση

  • Ζητήστε από τους μαθητές να δείξουν ένα συγκεκριμένο σχήμα και αξιολογήστε αν το αναγνωρίζουν.
  • Αξιολογήστε την ικανότητα των μαθητών να προσανατολίζουν τα σχήματα ώστε να χωρούν στον πύραυλο tangram.
  • Αξιολογήστε την ικανότητα των μαθητών να χρωματίζουν σχήματα.
  • Αξιολογήστε την ικανότητα των μαθητών να χρησιμοποιούν ψαλίδι για να κόβουν σχήματα.

Επεκτάσεις

  • Ζητήστε από τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τα κομμάτια του tangram για να δημιουργήσουν κάτι άλλο εκτός από έναν πύραυλο. Εάν χρειάζονται προτροπή, ζητήστε τους να δημιουργήσουν ένα αυτοκίνητο, άνθρωπο, σκύλο κ.λπ.
  • Ζητήστε από τους μαθητές να πάρουν τα τάγκραμ στο σπίτι τους και ενθαρρύνετε τα μέλη της οικογένειας να συνεργαστούν για να φτιάξουν έναν πύραυλο. Ζητήστε από τους μαθητές να φέρουν τη δημιουργία της οικογένειας στην τάξη για να την μοιραστούν.
  • Εισάγετε ή επαναλάβετε την έννοια της συμμετρίας. Ζητήστε από τους μαθητές να προσδιορίσουν εάν οι πύραυλοι tangram έχουν συμμετρία. Κοιτάξτε μεμονωμένα σχήματα στον πύραυλο. Αποφασίστε αν είναι συμμετρικά. Κοιτάξτε προσεκτικά τα τρίγωνα. Μόνο ένα είναι συμμετρικό. Αναζητώντας τη συμμετρία σε τετράγωνα και ορθογώνια, ενθαρρύνετε τους μαθητές να σκεφτούν διαφορετικούς τρόπους για να χωρίσουν αυτά τα σχήματα στη μέση. Βρείτε αντικείμενα στο δωμάτιο που είναι συμμετρικά.
  • Ρωτήστε τους μαθητές ποιο δισδιάστατο σχήμα σχετίζεται περισσότερο με το μεγάλο ζάρι. Βοηθήστε τα να δουν τη σχέση μεταξύ του δισδιάστατου τετραγώνου και του τρισδιάστατου κύβου (ίσες πλευρές).

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ