Πηγή: JPL-NASA
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΤΑΞΕΙΣ: E΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΕΩΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΧΡΟΝΟΣ: 1-2 ώρες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές καλούνται να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν μια συσκευή φιλτραρίσματος νερού χρησιμοποιώντας κοινά διαθέσιμα υλικά -- ακολουθώντας την ίδια διαδικασία σχεδιασμού που χρησιμοποιούσαν οι μηχανικοί και οι επιστήμονες που ανέπτυξαν το Σύστημα Ανάκτησης Νερού του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού. Για να αντιμετωπίσουν αυτήν την πρόκληση, οι μαθητές χρησιμοποιούν μια επαναληπτική διαδικασία καθώς κατασκευάζουν, δοκιμάζουν και μετρούν την απόδοση της συσκευής φιλτραρίσματος, αναλύουν τα δεδομένα που συλλέγονται και χρησιμοποιούν αυτές τις πληροφορίες για να εργαστούν βελτιώνοντας τον σχεδιασμό του φίλτορυ τους.
Αν και οι μαθητές θα εργαστούν σε ομάδες των δύο έως τριών, ενθαρρύνονται να σκεφτούν με ολόκληρη την τάξη τους ως μια ενιαία ομάδα σχεδιασμού που εργάζεται συνεργατικά και μαθαίνει από τις προσπάθειες όλων των μελών προκειμένου να παράγει την καλύτερη συσκευή φιλτραρίσματος νερού.
Οι μαθητές μετρούν την αποτελεσματικότητα της συσκευής φιλτραρίσματος χρησιμοποιώντας ταινίες μέτρησης pH και έναν ελεγκτή αγωγιμότητας που συναρμολογείται από άμεσα διαθέσιμα υλικά και χρειάζεται περίπου μισή ώρα για να κατασκευαστεί. Παρέχονται αναλυτικά σχέδια και πλήρης λίστα υλικών.
Ένα παράδειγμα συσκευών φιλτραρίσματος νερού που κατασκευάζονται από μαθητές, που ποικίλλουν ως προς την αποτελεσματικότητά τους.
Το φυσικό σύστημα υποστήριξης της ζωής της Γης παρέχει τον αέρα που αναπνέουμε, το νερό που πίνουμε και άλλες συνθήκες που υποστηρίζουν τη ζωή. Ωστόσο, μερικές φορές οι γήινοι πόροι μολύνονται και απαιτούν καθαρισμό.
Ένα τέτοιο έργο καθαρισμού βρίσκεται σε εξέλιξη στο Εργαστήριο Αεριωθούμενης Πρόωσης της NASA στην Πασαντένα της Καλιφόρνια, μέσω ενός έργου καθαρισμού των υπόγειων υδάτων που με βάση τον Νόμο για την Ολοκληρωμένη Περιβαλλοντική Απόκριση του 1980 . Ο Διευθυντής Έργου Καθαρισμού Υπόγειων Υδάτων, Steve Slaten, δήλωσε: «Η NASA είναι υπεύθυνη για τον καθαρισμό των υπόγειων υδάτων που είναι αποτέλεσμα παλαιότερων πρακτικών διάθεσης απορριμμάτων που χρονολογούνται από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ο Στρατός έφτιαχνε πυραύλους. Τα υγρά απόβλητα -- από τις τουαλέτες μέχρι τα αναλυτικά εργαστήρια, χημικά, διαλύτες καθαρισμού και ένα συστατικό για το προωθητικό των πυραύλων που ονομάζεται υπερχλωρικό -- βρίσκονται τώρα στα βαθιά υπόγεια ύδατα. Είναι πολύ σημαντικό να καθαρίσουμε αυτό το πρόβλημα ώστε οι κάτοικοι να έχουν πρόσβαση σε αυτόν τον πόρο».
Υπάρχει επίσης ανάγκη για συστήματα φιλτραρίσματος νερού και έξω από τη Γη, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των αστροναυτών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Για παράδειγμα, το Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων της NASA είναι υπεύθυνο για το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη δοκιμή ενός σημαντικού συστήματος που όχι μόνο παρέχει στο πλήρωμα ένα άνετο περιβάλλον, αλλά και ελαχιστοποιεί τον αριθμό των αποστολών ανεφοδιασμού που απαιτούνται για τη διατήρηση του ISS και του λειτουργία του πληρώματος. Το σύστημα, που ονομάζεται Environmental Control and Life Support System, εκτελεί πολλές βασικές λειτουργίες:
Τα δύο κύρια στοιχεία του Συστήματος Περιβαλλοντικού Ελέγχου και Υποστήριξης Ζωής στον ISS είναι το Σύστημα Ανάκτησης Νερού και το Σύστημα Παραγωγής Οξυγόνου.
Το Σύστημα Ανάκτησης Νερού
Το Σύστημα Ανάκτησης Νερού παρέχει καθαρό νερό με την ανάκτηση λυμάτων (συμπεριλαμβανομένου του νερού από τα ούρα των μελών του πληρώματος, το πλύσιμο των χεριών και των δοντιών ), συμπύκνωμα υγρασίας καμπίνας και τα απόβλητα των διαστημικών στολών από τις δραστηριότητες του πληρώματος εκτός του σκάφους (EVA). Το ανακτηθέν νερό πρέπει να πληροί αυστηρά πρότυπα για να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων του πληρώματος, των EVA και του ωφέλιμου φορτίου.
Το Σύστημα Ανάκτησης Νερού έχει σχεδιαστεί για την ανακύκλωση ούρων και λυμάτων από τα μέλη του πληρώματος ώστε να χρησιμοποιείται ως καθαρό νερό. Με αυτόν τον τρόπο, το σύστημα μειώνει την καθαρή μάζα του νερού και των αναλώσιμων που θα έπρεπε να εκτοξευθούν από τη Γη για να υποστηρίξουν έξι μέλη του πληρώματος κατά 3 τόνους ετησίως.
Το σύστημα ανάκτησης νερού αποτελείται από μια διάταξη επεξεργασίας ούρων και μια διάταξη επεξεργασίας νερού. Μια διαδικασία απόσταξης υπό κενό χαμηλής πίεσης χρησιμοποιείται για την ανάκτηση νερού από τα ούρα. Η όλη διαδικασία λαμβάνει χώρα μέσα σε ένα περιστρεφόμενο συγκρότημα απόσταξης που αντισταθμίζει την απουσία βαρύτητας και επομένως βοηθά στον διαχωρισμό υγρών και αερίων στο διάστημα. Το νερό που παράγεται από τη διάταξη επεξεργασίας ούρων συνδυάζεται με άλλα λύματα και παραδίδεται στη διάταξη επεξεργασίας νερού για επεξεργασία. Το συγκρότημα Επεξεργαστή Νερού αφαιρεί τα ελεύθερα αέρια και στερεά υλικά (τρίχες, χνούδι κ.λπ.) από το νερό προτού περάσει από μια σειρά πολλαπλών φίλτρων για περαιτέρω καθαρισμό. Τυχόν εναπομείναντες οργανικοί ρυπαντές και μικροοργανισμοί απομακρύνονται από ένα συγκρότημα καταλυτικού αντιδραστήρα υψηλής θερμοκρασίας. Η καθαρότητα του νερού του προϊόντος ελέγχεται από αισθητήρες ηλεκτρικής αγωγιμότητας (η αγωγιμότητα του νερού αυξάνεται όταν περιέχει διάφορους ρύπους). Το μη αποδεκτό νερό υποβάλλεται σε επανεπεξεργασία και το καθαρό νερό αποστέλλεται σε δεξαμενή αποθήκευσης έτοιμο για χρήση από το πλήρωμα.
Το Σύστημα Παραγωγής Οξυγόνου
Το Σύστημα Παραγωγής Οξυγόνου παράγει οξυγόνο για την αναπνοή του αέρα για το πλήρωμα και τα πειραματόζωα, καθώς και για την αντικατάσταση του οξυγόνου που χάνεται λόγω πειραματικής χρήσης, της αποσυμπίεσης του αεραγωγού, της διαρροής της μονάδας και της εξαέρωσης του διοξειδίου του άνθρακα. Το σύστημα αποτελείται κυρίως από τη διάταξη παραγωγής οξυγόνου και μια μονάδα τροφοδοσίας.
Η καρδιά της διάταξης παραγωγής οξυγόνου είναι η στοίβα κυψελών, η οποία ηλεκτρολύει ή διασπά το νερό που παρέχεται από το Σύστημα Ανάκτησης Νερού, παράγοντας οξυγόνο και υδρογόνο ως υποπροϊόντα. Το οξυγόνο παρέχεται στην ατμόσφαιρα της καμπίνας ενώ το υδρογόνο αποβάλλεται στο διάστημα. Η μονάδα τροφοδοσίας παρέχει την ισχύ που χρειάζεται η διάταξη παραγωγής οξυγόνου για να ηλεκτρολύσει το νερό.
Το σύστημα παραγωγής οξυγόνου έχει σχεδιαστεί για να παράγει οξυγόνο με επιλέξιμο ρυθμό και είναι ικανό να λειτουργεί τόσο συνεχώς όσο και κυκλικά. Παρέχει από 2,3 έως 9 kg οξυγόνου την ημέρα κατά τη συνεχή λειτουργία και κανονικό ρυθμό 5,4 kg οξυγόνου την ημέρα κατά τη διάρκεια κυκλικής λειτουργίας.
Το Σύστημα Παραγωγής Οξυγόνου σύντομα θα φιλοξενήσει και μια διάταξη μείωσης διοξειδίου του άνθρακα. Μόλις αναπτυχθεί, η διάταξη μείωσης διοξειδίου του άνθρακα θα προκαλέσει το υδρογόνο που παράγεται από τη διάταξη παραγωγής οξυγόνου να αντιδράσει με το διοξείδιο του άνθρακα που αφαιρείται από την ατμόσφαιρα της καμπίνας κι έτσι θα παράγεται νερό και μεθάνιο. Αυτό το νερό θα είναι διαθέσιμο για επεξεργασία και επαναχρησιμοποίηση, μειώνοντας έτσι την ποσότητα νερού που θα πρέπει να στέλνεται εκ νέου στον Διαστημικό Σταθμό από το έδαφος.
Η συσκευή φιλτραρίσματος που θα κατασκευάσουν οι μαθητές αποτελείται από από δύο μπουκάλια νερού 0,5 λίτρου με κομμένο το κάτω μέρος. Οι φιάλες θα στοιβάζονται έτσι ώστε να επιτρέπεται στα λύματα να φιλτράρονται στην επάνω φιάλη και να συλλέγονται στην κάτω φιάλη. Η πρόκληση για τους μαθητές είναι να καθορίσουν ποια υλικά θα βάλουν στο φίλτρο τους ώστε να πάρουν το καθαρότερο φιλτραρισμένο νερό. Ενημερώστε ξεκάθαρα στους μαθητές ότι οι συσκευές φιλτραρίσματος νερού που πρόκειται να φτιάξουν θα αφαιρέσουν ορισμένες ακαθαρσίες, αλλά ΔΕΝ θα κάνουν το νερό ασφαλές για πόση .
Διαδικασία για τους μαθητές (θα πρέπει να εργαστούν σε ομάδες των 2-3):
Η αξιολόγηση για αυτή τη δραστηριότητα ποικίλλει με βάση τα διαθέσιμα υλικά και τις μεθόδους δοκιμής που χρησιμοποιούνται. Εάν το φιλτραρισμένο νερό είναι πιο καθαρό από τα προσομοιωμένα λύματα, τότε η συσκευή φιλτραρίσματος που κατασκευάστηκε από τους μαθητές θεωρείται αποτελεσματική. Ο βαθμός στον οποίο πιθανώς επιτυγχάνεται η καθαρότητα εξαρτάται από τα διαθέσιμα υλικά, επομένως, στις περισσότερες τάξεις, ενθαρρύνετε τους μαθητές να χρησιμοποιούν τα δεδομένα που θα συλλέξουν κατά την ανάλυση του νερού για να αποφασίσουν ποια φίλτρα είναι πιο αποτελεσματικά.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ