Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 4. Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
4.2 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45 - 60 λεπτά | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ | Τα παιδιά μεταφέρουν το μήνυμα. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 |
|
Μια ιστορία χωρίς λόγια |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Ξαναφτιάχνοντας την εικόνα μου. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 | Συζήτηση και ανταλλαγή. Τι είναι καλή επικοινωνία | |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Ομαδικός γύρος: «Αυτό που μου άρεσε περισσότερο στο σημερινό μάθημα ήταν...», «Αυτό που μου φάνηκε δυσκολότερο στο σημερινό μάθημα ήταν...». | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ |
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να βοηθήσει τα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Τα παιδιά μπορούν:
Εναλλακτικές δραστηριότητες Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
καλά • λέω • χαμηλά • ακατάλληλο • υψηλός • εκφράζω • δυνατά μονολογώ • μιλάω καθαρά / μπερδεμένα • έκφραση • σκέφτομαι πρώτα • μουρμουρίζω • ψιθυρίζω • φωνάζω • επιδεικνύω • ψηλά • σφιχτά • οδηγία • προφορικός • φωνή |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Δραστηριότητα 1 | |
Τα παιδιά επιλέγουν συνεργάτη. Δείξτε στα παιδιά πώς μπορούν να φτιάξουν απλές «τηλεφωνικές συσκευές» περνώντας το κορδόνι μέσα από την τρύπα στον πάτο του άδειου κουτιού και δένοντας το κόμπο στις δυο άκρες ώστε να μην μπορεί να γλιστρήσει. Ζητήστε από τα παιδιά να πάρουν από ένα κουτάκι το καθένα και να το χρησιμοποιούν είτε ως μικρόφωνο είτε ως ακουστικό, μιλώντας με τη σειρά πότε ο ένας και πότο ο άλλος στη «γραμμή». Ζητήστε από τα παιδιά να βρουν τον καλύτερο τρόπο κάθε φορά για να μεταφέρουν το μήνυμα στο συνομιλητή τους, τεντώνοντας ή χαλαρώνοντας το σκοινί, το ύφος και τον τόνο της φωνής τους κλπ. Οι συνεργάτες δεν πρέπει να κοιτούν ο ένας τον άλλο. Ένα καλό μήνυμα είναι να ζητήσουν βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης. Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν: Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να μιλήσουν; Τι χαλάει το αποτέλεσμα; Τι το βελτιώνει; Μέχρι ποιο βαθμό ένα ξεκάθαρο μήνυμα εξαρτάται από τον ομιλητή; Τι μπορεί να βοηθήσει τον παραλήπτη του μηνύματος να το καταλάβει καλύτερα; Τι λείπει; Εξηγήστε ότι η έλλειψη οπτικής επαφής μειώνει την κατανόηση. Η γλώσσα του σώματος και οι εκφράσεις παίζουν σημαντικό ρόλο στην επικοινωνία. | |
Συζητήστε τα ευρήματα και ανταλλάξτε συναισθήματα σε μια ομάδα. | |
Δραστηριότητα 2 | |
Τα παιδιά να επιστρέψουν στους συνεργάτες τους. Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν μια απλή χαρούμενη ή λυπητερή ιστορία, π.χ. χάνω το ρολόι μου, μου δίνουν ένα δώρο. Οι ιστορίες να είναι σύντομες. Τα παιδιά να αναπαραστήσουν την ιστορία στο συνεργάτη τους τα λόγια απαγορεύονται αυστηρά! Οι συνεργάτες πρέπει να μαντέψουν την ιστορία. | |
Δραστηριότητα 3 | |
Για τα μεγαλύτερα παιδιάΕπαναλάβετε την άσκηση, μόνο που αυτή τη φορά τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιήσουν γλώσσα του σώματος και εκφράσεις του προσώπου αντίθετες με αυτό που θέλουν να πουν, π.χ. να χαμογελούν όταν θέλουν να δείξουν πόσο στενοχωρημένα είναι, να κλαίνε όταν θέλουν να περιγράψουν ένα ευχάριστο γεγονός, να σφίγγουν τα χέρια τους όταν θέλουν να δείξουν ότι είναι χαλαρωμένοι | |
Συζήτηση και ανταλλαγή. Πιθανές ερωτήσεις: Πώς νιώθατε; Πόσο εύκολο ήταν να μαντέψετε τι ήθελε να σας δείξει ο συνεργάτης σας; Ποια ήταν τα στοιχεία; Υπενθυμίστε στα παιδιά ότι αυτά που λέμε σε συνδυασμό με τις «σωστές» εκφράσεις του προσώπου και τη γλώσσα του σώματος, βοηθούν πολύ στην ξεκάθαρη και αποτελεσματική μεταβίβαση του μηνύματος (επικοινωνία). Τα μικτά μηνύματα προκαλούν σύγχυση! Για τα μικρότερα παιδιά: Αυτό μπορεί να γίνει με τη μορφή ομαδικής δραστηριότητας, ως τάξη, ενώ εσείς θα καθοδηγείτε τα παιδιά. Τα παιδιά σε ζευγάρια. Μοιράστε μολύβια και χαρτιά, δώστε τους και χρώματα. Ζητήστε από κάθε παιδί να σκεφτεί κάτι που θα ήθελε να ζωγραφίσει και να μην το πει σε κανέναν. Παραδείγματα ένα αυτοκίνητο, ένα ζώο, ένα σπίτι, ένα διακοσμητικό σχέδιο. Κατόπιν με τη σειρά τα παιδιά δίνουν οδηγίες το καθένα στο συνεργάτη τους για να ζωγραφίσει το επιλεγμένο αντικείμενο, χωρίς να του λένε τι είναι. Προτείνετε στα παιδιά να σκεφτούν και να προετοιμάσουν τις οδηγίες που θα δώσουν στο συνεργάτη τους. Όταν τελειώσουν και οι δύο με τις ζωγραφιές, αφήστε χρόνο στα παιδιά να μιλήσουν για τις απαντήσεις τους και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν. |
|
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Συζήτηση και ανταλλαγή. Ερωτήσεις κλειδιά: Πόσο δύσκολο ήταν να ζωγραφίσετε αυτό που σας έλεγε ο συνεργάτης σας; Κατά πόσο η ζωγραφιά σας ήταν αυτό που είχε σκεφτεί ο συνεργάτης σας; Τι θα μπορούσε να σας έχει βοηθήσει; Παράδειγμα: οι οδηγίες να ήταν γραμμένες. Μιλήστε με τα παιδιά για τη σημασία της καλής επικοινωνίας και για τις περιπτώσεις που η προσεκτική οργάνωση του τι θα πούμε προκαλεί διαφορά στο αποτέλεσμα, π.χ. πριν να ζητήσουμε αύξηση στο χαρτζιλίκι μας. Συζητήστε τι εμποδίζει την αποτελεσματική επικοινωνία και καταγράψτε πρακτικούς τρόπους για να ξεπερνούμε τα εμπόδια, π.χ. μιλώ αργά, σκέφτομαι από πριν τι θέλω να πω. Δείξτε τον κατάλογο. Γύρος αξιολόγησης: «Αυτό που μου άρεσε περισσότερο στο σημερινό μάθημα ήταν.....», «Αυτό που μου φάνηκε δύσκολο ήταν.....». |
|
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Ζητήστε από τα παιδιά:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...