Γιατί εκπαίδευση STEM
Η εκπαίδευση αλλάζει
Με το STEM επιχειρείται ο μετασχηματισμός από το επίπεδο της παραδοσιακής δασκαλοκεντρικής διδασκαλίας στη διδασκαλία όπου κυρίαρχο ρόλο στο αναλυτικό πρόγραμμα θα διαδραματίζει η επίλυση προβλήματος και η ανακαλυπτική-διερευνητική μάθηση.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων
Το STEM παρέχει ευκαιρίες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενθαρρύνοντας τα παιδιά να απαντούν σε ερωτήματα και να εμπλέκονται σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία.
Σημασία του STEM
Στο προσεχές μέλλον το 25% των θέσεων εργασίας θα απαιτούν γνώσεις STEM, σύμφωνα με μελέτες αμερικανικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Η ΕΕ αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του STEM στην αγορά εργασίας, έχει σχηματίσει τον STEM Alliance
|
Δείτε αυτό το βίντεο για μια πρώτη ιδέα
Κατεβάστε το θεωρητικό μέρος σε παρουσίαση Power Point αν το χρειάζεστε
Ο όρος “STEM” [Science, Technology, Engineering and Mathematics] είναι το ακρωνύμιο το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως από άτομα σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική, για τα πεδία που αναφέρονται στις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, την Επιστήμη των Μηχανικών και τα Μαθηματικά.
Πρωτοεμφανίσθηκε το 2001 από τη βιολόγο Judith A. Ramaley, η οποία ως Διευθύντρια του Ιδρύματος Φυσικών Επιστημών των ΗΠΑ, ήταν υπεύθυνη για την ανάπτυξη νέων προγραμμάτων σπουδών. Το “STEM” είναι μια προσέγγιση στην Εκπαίδευση που σχεδιάζεται ώστε στη διδασκαλία των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών, που είναι ζωτικής σημασίας για μια βασική κατανόηση του σύμπαντος, να προστεθούν η Τεχνολογία και η Επιστήμη της Μηχανικής, που αποτελούν για τον άνθρωπο τα μέσα αλληλεπίδρασης με το σύμπαν.
Είναι ένας νέος “μετά – επιστημονικός κλάδος”! Στο Πανεπιστήμιο της Columbia αναφέρεται ότι το βασικό ερώτημα είναι: “Πώς μπορούμε να κάνουμε τη μάθηση να αποκτήσει τέτοιο νόημα για τους μαθητές ώστε να παραμένουν στο σχολείο, να επιτυγχάνουν υψηλές επιδόσεις, και με επιτυχία να αποφοιτούν από το λύκειο προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση ή προς μια δουλειά της επιλογής τους;”
Η απάντηση που δίνουν είναι … “απλή”: Οι μαθητές θα πρέπει να εκπαιδευτούν ώστε να αντιληφθούν ότι η δική τους ευημερία εξαρτάται από την ποιότητα του πλανήτη και η όποια εκπαίδευσή τους θα πρέπει να περιλαμβάνει την εκπαίδευση σε θέματα όπως: την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, τη διατήρηση της εναπομένουσας βιοποικιλότητας, την προστασία και την πρόσβαση σε πηγές νερού κλπ, ώστε οι μαθητές να μπορούν να αντιμετωπίζουν τέτοια θέματα-προκλήσεις τα οποία όμως έχουν περιβαλλοντικές, κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές επιδράσεις.
Ένα έθνος με βαθιές γνώσεις δεν γνωρίζει μόνο ανάγνωση και γραφή, αλλά ταυτόχρονα υπολογίζει, εξετάζει και καινοτομεί.
Έτσι ήδη στις Η.Π.Α. παραδέχονται ότι η χώρα τους έχει μείνει πίσω στον τομέα των μαθηματικών και της επιστήμης. Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα ο πρόεδρος Ομπάμα κάλεσε την κοινωνία να πάρει πρωτοβουλίες για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα της καινοτομίας. Με το σύνθημα “Educate to innovate” (εκπαίδευση για καινοτομία) ξεκίνησε μία μεγάλη εκστρατεία για την εκπαίδευση στο STEM ώστε κάθε παιδί να αναπτύξει τις προσωπικές του δεξιότητες σε ένα ευνοϊκό γι’ αυτό περιβάλλον μάθησης.
Η εκπαίδευση στο STEM αποτελεί πλέον οικονομική επιταγή διότι σχεδόν όλα από τα 30 αναπτυσσόμενα επαγγέλματα μέσα στην επόμενη δεκαετία θα απαιτήσουν τουλάχιστον κάποιο υπόβαθρο σε γνώσεις τεχνολογίας, μηχανικής, και μαθηματικών. Επιπλέον, σύμφωνα με μια νέα μελέτη του Προγράμματος Πολιτικής Brookings Metropolitan, μητροπολιτικές περιοχές με κατοίκους που έχουν υψηλότερα ποσοστά γνώσης STEM έχουν επίσης και ισχυρότερη συνολική οικονομία και λιγότερη εισοδημαντική ανισότητα.
Αυτό σημαίνει ότι έχει περισσότερο νόημα από ποτέ για τις κυβερνήσεις, τα σχολεία και τα άλλα θεσμικά όργανα σε όλο τον κόσμο να επενδύσουν στην εκπαίδευση STEM. Σε όλη την Ευρώπη οι χώρες που θέλουν να αναπτύξουν τη βιομηχανία τους προσπαθούν να εντάξουν το STEM στην εκπαίδευση (πρωτοβάθμια – δευτεροβάθμια και στα παιδαγωγικά της τριτοβάθμιας). Προς αυτή την κατεύθυνση έχει αρχίσει μια προσπάθεια το Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο, με έδρα τις Βρυξέλλες, ώστε κάποια σχολεία να αναπτύξουν πιλοτικά νέες δραστηριότητες μάθησης και τεχνολογίες στην τάξη, διερευνώντας τη χρήση νέων παιδαγωγικών εργαλείων για τη διδασκαλία STEM.
Με το STEM επιχειρείται ο μετασχηματισμός από το επίπεδο της παραδοσιακής δασκαλοκεντρικής διδασκαλίας στη διδασκαλία όπου κυρίαρχο ρόλο στο αναλυτικό πρόγραμμα θα διαδραματίζει η επίλυση προβλήματος, η ανακαλυπτική-διερευνητική μάθηση, ενώ θα απαιτείται η δημιουργική εμπλοκή των εκπαιδευόμενων στην ανακάλυψη της λύσης.
Το STEM παρέχει ευκαιρίες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενθαρρύνοντας τα παιδιά να απαντούν σε ερωτήματα και να εμπλέκονται σε παιγνιώδεις δραστηριότητες με θέματα την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Είναι πραγματικά εντυπωσιακή η αλλαγή της εμπλοκής και του ενδιαφέροντος που εμφανίζουν τα παιδιά με τα επιστημονικά πεδία του STEM.
Με την εφαρμογή του STEM μέσω projects, οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν να αναστοχάζονται στη διαδικασία της επίλυσης αυθεντικών προβλημάτων και αποκτούν δεξιότητες που είναι σχετικές με την παγκοσμιοποίηση στην εκπαίδευση, καθώς εστιάζει στην κριτική σκέψη, στην εργασία σε ομάδες (συνεργασία), ενώ έχει αναφερθεί ότι μειώνει το χάσμα γνώσεων ανάμεσα σε εκπαιδευόμενους από διαφορετικά κράτη.
Στην Ελλάδα η διδασκαλία του ΣΤΕΜ εισήχθη κυρίως το 2021 με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό καθορίστηκε να διδάσκεται ως ενότητα με τον τίτλο ΣΤΕΜ - Ρομποτική. Αυτό οδήγησε στη δημιουργία μιας μεγάλης παρανόησης, καθώς ο εκπαιδευτικός κόσμος θεώρησε πως το ΣΤΕΜ και η Ρομποτική είναι το ίδιο πράγμα, και ότι δεν μπορείς να διδάξεις το ένα ανεξάρτητα από το άλλο. Κι αυτό συνέβη διότι φυσικά, οι δύο αυτές έννοιες, αν και διακριτές, είναι παρόμοιες.
Ωστόσο η πραγματικότητα είναι η εξής: Μπορείς να διδάξεις ΣΤΕΜ χωρίς να έχεις εξοπλισμό ρομποτικής, κι αυτό διότι η Ρομποτική είναι υποσύνολο του ΣΤΕΜ, καθώς αποτελεί κυρίως έναν συνδυασμό των μαθημάτων Μηχανική και Τεχνολογία. Ωστόσο, εάν διδάξεις ΜΟΝΟ Ρομποτική, το μάθημα εμπίπτει σαφώς στη διδασκαλία του ΣΤΕΜ, αφού αναγκαστικά θα διδάξεις ταυτόχρονα και Μηχανική και Τεχνολογία και Μαθηματικά.
Στο διπλανό διάγραμμα φαίνεται ο συσχετισμός των δύο εννοιών και ελπίζω αυτό να λύσει οποιαδήποτε παρεξήγηση!
Υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί που θεωρούν πως αν στραφούμε μόνο στη διδασκαλία χρήσιμων για το επαγγελματικό μέλλον δεξιοτήτων η παιδεία μας θα καταστεί χρησιμοθηρική. Το επόμενο βήμα θα είναι να αποδεχτούμε ότι σε αυτά τα πλαίσια της εκπαίδευσης δε θα χωράνε γνωστικά αντικείμενα όπως η ποίηση, η λογοτεχνία, η αστρονομία, η ευκλείδια γεωμετρία, κ.λπ., αφού όλες αυτές οι γνώσεις δεν έχουν καμία απολύτως πρακτική εφαρμογή. Τα μαθήματα αυτά θα πρέπει να αντικατασταθούν από τα εφαρμοσμένα μαθηματικά, την τεχνολογία, την πληροφορική αλλά γιατί όχι και από τη μαγειρική, το μακιγιάζ κ.λπ. Έτσι χάνεται αυτό που λέμε μόρφωση και πάμε σε αυτό που λέμε δεξιότητες
Η χρησιμότητα δεν έχει θέση στην επιστήμη, αφού ανέκαθεν το κίνητρο για την επιστημονική έρευνα δεν ήταν ούτε το οικονομικό όφελος ούτε η λύση ενός πρακτικού προβλήματος. Ήταν η έμφυτη περιέργεια του ανθρώπου για την κατανόηση της λειτουργίας της φύσης. Αυτό δε λαμβάνεται υπόψη στη φιλοσοφία του S.T.E.M. που προωθεί απροκάλυπτα μία χρησιμοθηρική παιδεία ενάντια στη γενικότερη μόρφωση.
Το αποτέλεσμα θα είναι ότι οι μελλοντικοί εργαζόμενοι θα έχουν υψηλής ποιότητας δεξιότητες αλλά θα είναι σχετικά αμόρφωτοι. Μια τέτοια πολιτική δεν εξυπηρετεί μόνο τις αγορές αλλά και την εκάστοτε εξουσία, αφού ένας αμόρφωτος πολίτης είναι γεγονός ότι έχει χαμηλότερη κριτική ικανότητα, με αποτέλεσμα να είναι πιο εύκολη η χειραγώγησή του. Αν υιοθετήσουμε την πολιτική S.T.E.M. στην εκπαίδευση δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα δημιουργούμε και πιο μορφωμένους πολίτες. Το πιο πιθανό είναι ότι οι μελλοντικοί πολίτες θα έχουν γνώσεις και δεξιότητες πιο κοντά στις ανάγκες των αγορών αλλά χαμηλότερη μόρφωση και κριτική ικανότητα με αποτέλεσμα να γνωρίζουν λιγότερα για τη λειτουργία του φυσικού κόσμου.
Ωστόσο, κατά την προσωπική μου άποψη, όλα αυτά είναι αρκετά ιδεοληπτικά και μονομερή. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η "θύραθεν" παιδεία στην Ελλάδα έχει ισχυρές βάσεις, και ότι ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να συνδέσει την απόλυτη εξειδίκευση με τη γενικότερη εικόνα φέρνοντας στην τάξη αυτό που αποκαλούμε "προσωπικό αναλυτικό πρόγραμμα", δηλαδή τις προσωπικές του πεποιθήσεις περί παιδείας, από τις οποίες ούτως ή άλλως δεν μπορεί να απαλλαγεί. Έτσι το ελληνικό τουλάχιστον εκπαιδευτικό σύστημα δεν πρόκειται να γίνει ποτέ απόλυτα χρησιμοθηρικό και να ξεκοπεί από τη "μόρφωση" όπως τη θεωρεί η αντίληψη όσων διαφωνούν με τη διδασκαλία του ΣΤΕΜ. Στην πραγματικότητα η ίδια η διδασκαλία του ΣΤΕΜ είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση της ολιστικής εκπαίδευσης, η οποία επιδιώκει τα μαθήματα να έχουν συνοχή μεταξύ τους ώστε να αποκτούν ενδιαφέρον για τους μαθητές.
α. ΓΙΑ ΜΙΚΡΕΣ ΗΛΙΚΙΕΣ |
|
1. Μαθηματικά με... πυραύλους Σε αυτήν την πρακτική δραστηριότητα, οι μαθητές χρωματίζουν και κόβουν πυραύλους που χρησιμοποιούνται ως βοηθήματα για την ανάπτυξη δεξιοτήτων αισθητοποίησης των αριθμών, μέτρησης, πρόσθεσης και αφαίρεσης.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μαθηματικά ΤΑΞΕΙΣ: Νηπ-Α' Δημ. ΧΡΟΝΟΣ: 30-60 λεπτά |
2. Πύραυλος με τάνγκραμ Η τάξη θα παίξει ένα ομαδικό παιχνίδι για να φτιάξει έναν μεγάλο πύραυλο από γεωμετρικά σχήματα ή τάγκραμ στο πάτωμα. Όταν ολοκληρωθεί ο πύραυλος, θα χρωματίσουν και θα κόψουν το δικό τους σετ τανγκράμ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μαθηματικά ΤΑΞΕΙΣ: Νηπ-Α' Δημ. ΧΡΟΝΟΣ: 1 - 2 ώρες |
3. Ταξινόμηση πυραύλων Οι μαθητές κόβουν, χρωματίζουν και ταξινομούν χάρτινους πύραυλους από τον ψηλότερο στον κοντύτερο -- και το αντίθετο -- σε ένα απλό μάθημα μαθηματικών που αφορά τη μέτρηση.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μαθηματικά ΤΑΞΕΙΣ: Νηπ-Α' Δημ. ΧΡΟΝΟΣ: 30-60 λεπτά |
4. Φτιάξε ένα ρόβερ και άλλα με σχήματα Ο/Η μαθητής/τρια θα φτιάξει ένα διαστημικό ρόβερ από γεωμετρικά σχήματα ή τάγκραμ. Όταν τελειώσει θα χρησιμοποιήσει τα κομμάτια για να δημιουργήσει άλλα σχήματα και μοτίβα.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μαθηματικά ΤΑΞΕΙΣ: Νηπ-Α' Δημ. ΧΡΟΝΟΣ: λιγότερο από 30 λεπτά |
5. Φτιάξτε ένα χάρτινο ελικόπτερο για τον Άρη (για εκπαιδευτικούς) Σε αυτό το μάθημα, οι μαθητές κατασκευάζουν ένα χάρτινο ελικόπτερο, στη συνέχεια βελτιώνουν το σχεδιασμό και συγκρίνουν και μετρούν την απόδοση.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Β-Στ ΧΡΟΝΟΣ: 30-60 λεπτά |
6. Φτιάξτε ένα χάρτινο ελικόπτερο για τον Άρη (για Μαθητές) Κατασκευάστε ένα χάρτινο ελικόπτερο και, στη συνέχεια, δείτε αν μπορείτε να βελτιώσετε τη σχεδίαση όπως έκαναν οι μηχανικοί της NASA όταν κατασκεύασαν το πρώτο ελικόπτερο για τον Άρη.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Β-Στ ΧΡΟΝΟΣ: 30-60 λεπτά |
7. Πείραμα μυστηρίου με ορυκτά Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα εξερευνήσουν ένα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό στον νάνο πλανήτη Δήμητρα. Θα διαλύσουν διάφορα άλατα στο νερό, θα κάνουν προβλέψεις για το τι θα συμβεί όταν στεγνώσουν και θα δώσουν εξηγήσεις για το τι παρατήρησαν.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Β-Στ ΧΡΟΝΟΣ: 30-60 λεπτά |
8. Κατασκευή φίλτρου νερού Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές καλούνται να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν μια συσκευή φιλτραρίσματος νερού χρησιμοποιώντας κοινά διαθέσιμα υλικά. Χρησιμοποιούν μια επαναληπτική διαδικασία καθώς κατασκευάζουν, δοκιμάζουν και μετρούν την απόδοση της συσκευής τους.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική - Φυσικές επιστήμες ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄ Δημ. έως Γ΄ Γυμν. ΧΡΟΝΟΣ: 1-2 ώρες |
9. Πείραμα τήξης πάγου Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα προβλέψουν, θα παρατηρήσουν και θα συγκρίνουν τους ρυθμούς τήξης του πάγου κάτω από διαφορετικές συνθήκες θερμοκρασίας και σε διαφορετικά διαλύματα.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Φυσικές επιστήμες ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄ Δημ. έως Β΄ Λυκείου. ΧΡΟΝΟΣ: 30-60 λεπτά |
10. Κατασκευή αλεξίπτωτου Σε αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές θα σχεδιάσουν και θα δοκιμάσουν ένα αλεξίπτωτο που θα το κατευθύνουν επιτυχώς προς έναν στόχο. Με συνεχείς πειραματισμούς, θα βελτιστοποιήσουν τα σχέδιά τους με διαφορετικά υλικά και σχήματα..
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Γ΄ Δημ. έως Γ΄ Γυμν. ΧΡΟΝΟΣ: 1-2 ώρες |
11. Διαπλανητική ποίηση Σε αυτό το διαθεματικό μάθημα που διασχίζει καθετα το ΣΤΕΜ, τη Γλώσσα και τα Καλλιτεχνικά, οι μαθητές θα μάθουν για τους πλανήτες, τα αστέρια και της διαστημικές αποστολές και θα γράψουν ένα εμπνευσμένο από το ΣΤΕΜ ποίημα.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ - ΓΛΩΣΣΑ - ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΤΑΞΕΙΣ: Γ΄ Δημ. έως Γ΄ Λυκείου ΧΡΟΝΟΣ: 1-2 ώρες |
12. Απλή πυραυλική επιστήμη Οι μαθητές εκτελούν ένα απλό επιστημονικό πείραμα για να μάθουν πώς λειτουργεί ένας πύραυλος και να επιδείξουν τον τρίτο νόμο της κίνησης του Νεύτωνα. Θα πρέπει να προβλέψουν την κίνηση του πυραύλου, θα εκτελέσουν ένα πείραμα για να επαληθεύσουν την πρόβλεψη και θα επαναλάβουν το πείραμα για να επικυρώσουν τα αποτελέσματα..
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ - ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΑΞΕΙΣ: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ έως Δ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 60 λεπτά |
13. Απλή πυραυλική επιστήμη - Συνέχεια Οι μαθητές θα καθορίσουν εάν η ποσότητα αέρα σε ένα μπαλόνι αλλάζει την απόσταση που θα διανύσει πάνω στην πετονιά. Θα συλλέξουν δεδομένα από πολλαπλές δοκιμές και στη συνέχεια θα δημιουργήσουν ένα γράφημα για να οπτικοποιήσουν την παραλλαγή.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ - ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΑΞΕΙΣ: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ έως Δ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 60 λεπτά |
14. Ένας ωκεάνιος κόσμος: Πετοσφαίρηση με την υδρόγειο Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα παίξουν με μια φουσκωτή υδρόγειο για να συλλέξουν δεδομένα σχετικά με το εάν υπάρχει περισσότερο νερό ή στεριά στον πλανήτη.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΥΣΙΚΗ - ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΑΞΕΙΣ: ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ & ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟΣ: λιγότερο από 30 λεπτά |
β. ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΗΛΙΚΙΕΣ |
|
15. Σπαγγέτι κανείς; Κατασκευή με ζυμαρικά Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα φτιάξουν την ψηλότερη κατασκευή που μπορούν, η οποία θα μπορεί να αντέξει ένα μικρό βάρος. Παρ' όλο που φαίνεται εύκολο, οι μαθητές θα δυσκολευτούν αρκετά, καθώς θα έχουν στη διάθεσή τους μόνο σπαγγέτι και σελοτέιπ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Δ-Στ ΔΗΜ. & ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΡΟΝΟΣ: λιγότερο από 30 λεπτά |
16. Πύραυλοι από καλαμάκια Σε αυτή τη δραστηριότητα οι μαθητές θα φτιάξουν μικρούς πυραύλους με καλαμάκια αναψυκτικού. Στη συνέχεια θα παίξουν αλλάζοντας το σχεδιασμό τους για να δουν πώς επηρεάζεται η απόδοση του πυραύλου ρυθμίζοντας μια μεταβλητή τη φορά.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Δ-Στ ΔΗΜ. & ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΡΟΝΟΣ: λιγότερο από 30 λεπτά |
17. Δραστηριότητα πυραύλων: Ανύψωση Βαρέως Φορτίου Οι μαθητές κατασκευάζουν πυραύλους με μπαλόνια για να εκτοξεύουν το βαρύτερο δυνατό φορτίο στην οροφή της τάξης. Οι ομάδες συναγωνίζονται για την εκτόξευση του μεγαλύτερου αριθμού συνδετήρων στο "διάστημα".
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Δ-Στ ΔΗΜ. & ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 60 λεπτά |
18. Σχεδιάστε ένα ρομποτικό έντομο Οι μαθητές θα σχεδιάσουν το ρομποτικό τους όχημα με χαρακτηριστικά εντόμου, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ενός δεδομένου περιβάλλοντος. Θα προσαρμόσουν τα σχέδιά τους σε αλλαγές ή νέες πληροφορίες για το περιβάλλον.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Φυσική - Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Δ-Στ ΔΗΜ. & ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 60 λεπτά |
19. Πόσο απέχει το διάστημα από τη Γη; Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα κατανοήσουν καλύτερα από πού αρχίζει το διάστημα. Θα χρησιμοποιήσουν την κλίμακα ενός χάρτη για να καθορίσουν τη σχετική απόσταση του διαστήματος και θα στοιβάξουν νομίσματα για να αισθητοποιήσουν την απόσταση αυτή.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μαθηματικά ΤΑΞΕΙΣ: Δ-ΔΗΜ. ΕΩΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 60 λεπτά |
20. Χρόνος διαπλανητικού ταξιδιού Οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν την απόσταση της Γης από τους πλανήτες και την μέση ταχύτητα ταξιδιού διάφορων τρόπων μεταφοράς για να υπολογίσουν το χρόνο που θα χρειαζόταν για να ταξιδέψουν σε άλλο πλανήτη.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μαθηματικά ΤΑΞΕΙΣ: Δ-ΔΗΜ. ΕΩΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 60 λεπτά |
21. Το ηλιακό σύστημα Σημαντικές πληροφορίες και φωτογραφίες του ηλιακού συστήματος. Πηγή εκπαιδευτικού υλικού για πολλαπλά πρότζεκτ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Φυσική ΤΑΞΕΙΣ: Δ-ΔΗΜ. ΕΩΣ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΧΡΟΝΟΣ: 2-3 μαθήματα |
22. Ανεμόπτερο από δακτυλιοειδές πτερύγιο Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα χρησιμοποιήσουν τις αρχές του μηχανικού σχεδιασμού για να μετατρέψουν ένα κομμάτι χαρτί σε πειραματικό πτερύγιο για έναν νέο τύπο αεροσκάφους πιο οικονομικού και αποδοτικού από τα σημερινά.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Δημ. & Γυμν. ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 60 λεπτά |
23. Ρολάροντας στο ηλιακό μας σύστημα Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές προβλέπουν την κλίμακα του ηλιακού μας συστήματος και την απόσταση μεταξύ των πλανητών και στη συνέχεια ελέγχουν τις απαντήσεις τους χρησιμοποιώντας κλάσματα.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Φυσική ΤΑΞΕΙΣ: Δημ. & Α΄Γυμν. ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 45 λεπτά |
24. Οι πράσινες, οι κόκκινες, οι θαλασσιές οι χάντρες... στο διάστημα Οι μαθητές υπολογίζουν και κατασκευάζουν ένα μοντέλο του ηλιακού συστήματος σε κλίμακα, χρησιμοποιώντας χάντρες και σπάγκο κατανοώντας καλύτερα τις τεράστιες αποστάσεις μεταξύ πλανητών.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Φυσική ΤΑΞΕΙΣ: Δημ. & Α΄Γυμν. ΧΡΟΝΟΣ: 30 - 45 λεπτά |
25. Προσομοίωση Κατασκευής του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού Με λίγα μόνο υλικά, η κατασκευή ενός χάρτινου μοντέλου του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ΔΔΣ - ISS) μπορεί να γίνει ένα εξαιρετικό έργο μιας ομάδας, ή της τάξης.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Μηχανική ΤΑΞΕΙΣ: Δημ. & Γυμν. ΧΡΟΝΟΣ: 1 - 2 ώρες |
26. Πλήρες Πρότζεκτ STEM (ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ!) Οκτώ μαθήματα STEM βασισμένα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Σε συνδυασμό με το προηγούμενο πρότζεκτ, αποτελεί εξαιρετική λύση. Εκπονημένο από τη ΝΑΣΑ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ: Όλες ΤΑΞΕΙΣ: Δημ. & Γυμν. ΧΡΟΝΟΣ: 8-10 διδ. ώρες |
ΣΤΕΜ |
Εκπαιδευτικό σενάριο στη διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής
για μαθητές Ε ́, ΣΤ ́ τάξης Δημοτικού και Γυμνασίου |
ΣΤΕΜ | Ένας Φανταστικός, Φυσικός κόσμος 202 }Πειράματα με υλικά καθημερινής χρήσης |
ΣΤΕΜ | Geoboard Ψηφιακός πίνακας για τη διδασκαλία Μαθηματικών & Γεωμετρικών εννοιών |
ΣΤΕΜ |
Μαθαίνοντας για τον Σεισμό ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΥΣ |
ΣΤΕΜ | Διαδικτυακή Εκδήλωση: "ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ STEM: ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΚΟΣΜΟ ΠΟΥ ΑΛΛΑΖΕΙ" |
SchoolAR: Τρισδιάστατη Γεωγραφία ΣΤ’ Δημοτικού |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ