Οι
αντικειμενικοί σκοποί είναι πολλοί και είναι ιεραρχημένοι,
αφού ο γενικός σκοπός ενός οργανισμού περιλαμβάνει μια σειρά
από δευτερεύοντες στόχους. Αντικειμενικός σκοπός μιας
σχολικής μονάδας δεν είναι «η ολόπλευρη πνευματική και
σωματική ανάπτυξη» των νέων αλλά στοχεύει «στην εξοικείωση
βαθμιαία με τις ηθικές, θρησκευτικές, εθνικές, ανθρωπιστικές
και άλλες αξίες των μαθητών στην καλλιέργεια του αισθητικού
τους κριτηρίου ...κ.ά.». Αν οι στόχοι δε συνδέονται
κατάλληλα μεταξύ τους, τότε οι άνθρωποι (π.χ. οι
εκπαιδευτικοί) ακολουθούν δραστηριότητες που μπορούν να
φαίνονται καλές σε προσωπικό επίπεδο, αλλά μπορεί να είναι
επιζήμιες για τον οργανισμό (π.χ. το συμφέρον των μαθητών).
Σε
τέτοιες περιπτώσεις, όμως, οι εργαζόμενοι συνήθως ακολουθούν
στόχους που μπορεί να ικανοποιούν προσωπικές επιθυμίες, αλλά
πιθανό να είναι επιζήμιοι για την επιβίωση του οργανισμού.
Από
την άλλη πλευρά, η ευθύνη για την αποτελεσματική λειτουργία
του οργανισμού ανήκει στην ανώτατη ηγεσία του. Με τη λογική
αυτή οι στόχοι χρειάζεται να καθορίζονται από τα ανώτατα
στελέχη και κατόπιν να αναλύονται σε μικρότερους στόχους για
κάθε ιεραρχικό επίπεδο του οργανισμού. Δηλαδή, η ανώτατη
ηγεσία επιβάλλει τα πρότυπα της σε όλους τους υφισταμένους
της. Ο τρόπος αυτός διοίκησης προϋποθέτει ότι τα ανώτατα
ηγετικά στελέχη γνωρίζουν καλά την πραγματική κατάσταση του
οργανισμού. Στην πραγματικότητα η προϋπόθεση αυτή είναι
αρκετά δύσκολη- πρώτο γιατί τα ανώτατα στελέχη δεν έχουν
ούτε το χρόνο ούτε τις γνώσεις, για να ελέγξουν όλους τους
τομείς δραστηριότητας του οργανισμού, και δεύτερο γιατί η
μεταφορά των μηνυμάτων για την πραγματική εικόνα του
οργανισμού, από τη βάση προς την κορυφή της ιεραρχίας, τις
περισσότερες φορές αλλοιώνεται σημαντικά. Επομένως,
εξηγείται γιατί σε πολλές περιπτώσεις οι αντικειμενικοί
σκοποί του οργανισμού διαφέρουν ριζικά από τους ατομικούς
στόχους και δημιουργείται κλίμα με αρνητικές συνέπειες και
στις δύο πλευρές.
Ύστερα απ' όλα αυτά ο τρόπος διατύπωσης συγκεκριμένων στόχων
ενός οργανισμού είναι δύσκολη υπόθεση, έστω και αν σε λογική
βάση απαιτείται να είναι προϊόν αγαστής συνεργασίας και των
δύο πλευρών: της ανώτατης ηγεσίας του οργανισμού και των
λοιπών στελεχών αυτού. Αλλωστε, ο προβληματισμός αυτός
ανάγκασε πολλούς ειδικούς του να δώσουν έμφαση στη διοίκηση
με βάση αντικειμενικούς σκοπούς γνωστή ως ΜΒΟ (Management by
Objectives). Το ΜΒΟ είναι «μία φιλοσοφία» ή ένα «σύστημα»,
στο οποίο τα ηγετικά στελέχη από κοινού με τους υφισταμένους
τους προσδιορίζουν τους στόχους του οργανισμού που πρέπει να
επιτευχθούν.
Αρχίζει από τα κάτω προς τα πάνω αλλά και από πάνω προς τα
κάτω. Για την εφαρμογή της διοικητικής αυτής προσέγγισης δεν
είναι ακριβής η αναγνώριση κάποιου ατόμου ως πρωτεργάτη.
Για
τον προσδιορισμό, την κατανόηση και αποδοχή των
αντικειμενικών σκοπών γενικά απ' όλα τα μέλη της οργάνωσης
ακολουθείται ορισμένη διαδικασία που διακρίνεται συνήθως στα
εξής στάδια:
•
στη συζήτηση για τις απαιτήσεις της υπό εκτέλεση εργασίας,
•
στην καθιέρωση των ειδικών στόχων των υφισταμένων,
•
στη διαπραγμάτευση των ειδικών στόχων των υφισταμένων,
•
στον καθορισμό των προτύπων και σημείων ελέγχου, και
•
στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων.
Το
πρόγραμμα ΜΒΟ επιτυγχάνει όταν:
•
υπάρχει διοικητική υποστήριξη, αφού ένα πρόγραμμα ΜΒΟ
αποτελεί έναν τρόπο καθημερινής διοίκησης μάλλον παρά μια
ακαδημαϊκή άσκηση.
• η
παιδεία του οργανισμού επιτρέπει υψηλό βαθμό ατομικής
πρωτοβουλίας μέσω οδηγιών και κατευθύνσεων, και
•
τα ηγετικά στελέχη ενθαρρύνουν τους υφισταμένους τους μέσω
πολλαπλών κινήτρων, υλικών και άυλων.
Όπως
κάθε σύστημα διοίκησης, έτσι και το ΜΒΟ έχει ορισμένα
πλεονεκτήματα και παρουσιάζει μερικές αδυναμίες και
ελλείψεις.
Συγκεκριμένα, το ΜΒΟ πλεονεκτεί, επειδή:
•
συντελεί στην αποσαφήνιση των οργανωτικών ρόλων και της
οργανωτικής δομής και, κατά προέκταση, καλυτερεύει την
επικοινωνία μεταξύ των διοικούντων και διοικούμενων,
•
βοηθά την ανάπτυξη αποτελεσματικών τεχνικών ελέγχου-συντονι-σμού,
και
•
βοηθά στην εξέλιξη των υφισταμένων στην ιεραρχική δομή του
οργανισμού.
Παρόλα αυτά, το πιο πάνω σύστημα έχει ορισμένες αδυναμίες,
ιδιαίτερα όταν:
• οι
αντικειμενικοί σκοποί είναι δύσκολο να προσδιοριστούν,
•
δεν υπάρχει η απαραίτητη και συνεχής διοικητική υποστήριξη,
•
επικρατεί η έντονη γραφειοκρατική σκέψη,
•
τα ηγετικά στελέχη αδυνατούν να προσαρμόσουν τους
αντικειμενικούς σκοπούς στα νέα δεδομένα, και
•
δεν υπάρχει αμερόληπτη αξιολόγηση στο έργο των υφισταμένων.
Μπορεί η τεχνική του ΜΒΟ να εφαρμοστεί στην εκπαίδευση;
Σε
σύγκριση με τον ιδιωτικό τομέα, η εφαρμογή του ΜΒΟ στη
δημόσια εκπαίδευση είναι δύσκολη αν όχι αδύνατη υπόθεση.
Στην περίπτωση της ελληνικής σχολικής πραγματικότητας οι
επιφυλάξεις είναι πολύ περισσότερες: πρώτο, γιατί η
διατύπωση των αντικειμενικών σκοπών στην εκπαίδευση
επιβάλλεται από την κορυφή της ιεραρχικής πυραμίδας και
επομένως η συμμετοχή των εκπαιδευτικών των δύο πρώτων
βαθμίδων εκπαίδευσης δεν εξασφαλίζεται, δεύτερο, γιατί δεν
ισχύει η αρχή «της συνεισφοράς και της ανταμοιβής», δηλαδή
απουσιάζουν τα κίνητρα, υλικά και άυλα, τρίτο, γιατί
απουσιάζει λόγω συνεχών κυβερνητικών αλλαγών η συνεχής
διοικητική υποστήριξη, την οποία απαιτεί ένα πρόγραμμα του
ΜΒΟ και, τέλος, γιατί δεν υπάρχει (π.χ. λόγω μεταθέσεων και
αποσπάσεων]) σταθερότητα στο διδακτικό προσωπικό των
σχολικών μονάδων της χώρας. |