Οι ψυχολόγοι που ασχολήθηκαν με τη μελέτη των
κινήτρων, επικεντρώθηκαν σε τρία βασικά ερωτήματα:
Τι ωθεί ένα άτομο να αναλάβει μια εργασία
Ποιος είναι ο βαθμός συμμετοχής του ατόμου σε
μια εργασία που έχει επιλέξει.
Γιατί το άτομο μπορεί να επιμένει στην
ολοκλήρωση μιας εργασίας ή να παραιτείται από αυτήν.
Η διδασκαλία μπορεί να καλλιεργήσει τα εσωτερικά
κίνητρα που πηγάζουν από εσωτερικούς, προσωπικούς παράγοντες, όπως οι
αμοιβές, τα ενδιαφέροντα, η περιέργεια και η ευχαρίστηση, ενεργοποιώντας
την περιέργεια των μαθητών και δημιουργώντας τους την αίσθηση της
ικανότητας. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που και οι εξωτερικές ενισχύσεις
(εξωτερικά κίνητρα)είναι απαραίτητες, όπως είναι οι αμοιβές, η πίεση, η
τιμωρία και η απειλή. Έχει παρατηρηθεί όμως ότι η εκτεταμένη χρήση
εξωτερικών αμοιβών μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή τροποποίηση της
συμπεριφοράς ,υλιστική στάση και μείωση των εσωτερικών κινήτρων.
Α.
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ
-
Φροντίστε
ώστε το περιβάλλον της σχολικής αίθουσας να είναι καλά οργανωμένο και
ψυχολογικά ασφαλές.
-
Πιστέψτε στους μαθητές σας. Η έλλειψη πίστης στους
μαθητές τους προετοιμάζει να περιμένουν την αποτυχία.
-
Δείξτε στους μαθητές σας ότι ενδιαφέρεστε γι’
αυτούς κι ότι ανήκουν στην τάξη σας.
Β. ΔΟΜΗΣΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΩΝ
ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ
-
Αρχίστε
μια εργασία ξεκινώντας από το επίπεδο των μαθητών.
-
Θέστε μαθησιακούς στόχους προκλητικούς,
συγκεκριμένους, βραχυπρόθεσμους.
-
Προωθείστε τη χρήση στρατηγικών αυτοελέγχου και αυτοκαθοδήγησης.
-
Πείστε τους μαθητές ότι η επίδοσή τους μπορεί να
βελτιωθεί.
-
Εφαρμόστε εναλλακτικές προσεγγίσεις στη λύση
προβλημάτων.
Γ.
ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
-
Συνδέστε τις σχολικές εργασίες με τις ανάγκες των
μαθητών.
-
Συνδέστε τις δραστηριότητες της τάξης με τα
ενδιαφέροντα των μαθητών.
-
Προκαλέστε την περιέργεια.
-
Κάντε το μαθησιακό έργο διασκεδαστικό.
-
Χρησιμοποιείτε κάτι νέο ή γνωστό.
-
Εξηγείστε τη σχέση ανάμεσα στην τωρινή μάθηση και
τη μετέπειτα ζωή.
-
Δώστε ώθηση και αμοιβές, όταν χρειάζεται.
-
Κάντε αναφορές σε πραγματικές καταστάσεις.
Δ. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ
-
Δίνετε στους μαθητές συχνά την ευκαιρία να
αντιδρούν, μέσα από ερωτήσεις και απαντήσεις, σύντομες εργασίες ή
επίδειξη ικανοτήτων, ώστε να έχουν το βίωμα της επιτυχίας.
-
Προσφέρετε στους μαθητές τη δυνατότητα να
ολοκληρώσουν ένα έργο.
-
Μη δίνετε έμφαση στη βαθμολογία.
-
Αποφεύγετε την υπεραπλούστευση των δύσκολων έργων.
-
Παρουσιάστε τα δικά σας κίνητρα για μάθηση.
-
Διδάξτε τακτικές μάθησης.
ΑΝΑΣΤΑΛΤΙΚΟΙ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ
Ο μαθητής
όταν έχει:
Ο εκπαιδευτικός όταν έχει:
Η διδακτική εκπαιδευτική πράξη όταν γίνεται:
-
Καλλιεργώντας τον ανταγωνισμό και τη σύγκριση.
-
Δίνει έμφαση σε εξωτερικά παρά εσωτερικά κίνητρα.
-
Είναι φτωχή σε παρουσίαση εργασιών.
Η αξιολόγηση όταν:
-
Γίνεται δημοσίως είναι πηγή άγχους και εσωτερικής
ανησυχίας.
-
Δίνει έμφαση στην τελειότητα του αποτελέσματος
αντί στην προσπάθεια.
-
Δίνει
έμφαση στη βαθμολογία (βαθμοθηρία)
|