Πολλοί είναι οι γλωσσολόγοι που διαφωνούν
για το αν ο γραπτός λόγος υπερέχει του προφορικού ή το αντίστροφο. Οι γλωσσολόγοι οι οποίοι υποστηρίζουν την
υπεροχή του γραπτού έναντι του προφορικού λόγου, βασίζονται στο εξής
επιχείρημα: Μελετώντας τα γραπτά κείμενα των αρχαίων κλασσικών συγγραφέων, τα
οποία ήταν υψηλής λογοτεχνικής και φιλοσοφικής αξίας, ισχυρίσθηκαν ότι ο
γραπτός λόγος είναι πιο σωστή και αντιπροσωπευτική μορφή λόγου, σε σχέση με τον
προφορικό, ο οποίος θεωρήθηκε λανθασμένος, κατώτερος, ανάξιος μελέτης και
μικρότερης προσοχής και αξίας.
Σε αντίθεση προς τους γλωσσολόγους που
υποστηρίζουν την υπεροχή του γραπτού λόγου, ο Saussure ισχυρίζεται ότι η φυσική
έκφραση της γλώσσας είναι ο προφορικός λόγος και συνεπώς και η πιο πρωταρχική.
Τα επιχειρήματα που τεκμηριώνουν την
παραπάνω άποψη είναι τα εξής:
α. Ο προφορικός λόγος, προϋπήρχε του
γραπτού· έρευνες μάς έχουν δείξει ότι η ανακάλυψη της γραφής έγινε πριν 6.000
περίπου χρόνια. Ως τότε οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τον προφορικό λόγο στις
επικοινωνίες τους.
β. Ακόμη και σήμερα, υπάρχουν -ελάχιστες-
πρωτόγονες φυλές, οι οποίες δεν γνωρίζουν γραφή και χρησιμοποιούν μόνο τον
προφορικό λόγο. Αυτό σημαίνει ότι ο προφορικός λόγος είναι ευρύτερα διαδεδομένος
σε σχέση με τον γραπτό.
γ. Ο άνθρωπος κατακτά φυσικά και αβίαστα
μέσω του κοινωνικού περιβάλλοντος που μεγαλώνει πρώτα τον προφορικό, και
μετά, σε ηλικία 5-6 ετών τον γραπτό λόγο.
Τα παιδιά αρχίζουν να μιλάνε από την ηλικία
των 2 ετών περίπου, χωρίς να υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος τρόπος μεθοδολογίας.
Κάτι που δεν συμβαίνει και με την γραφή, για την οποία πρέπει να υποβληθεί σε
ειδική εξάσκηση και διδασκαλία.
δ. Αν εξετάσουμε τον γραπτό λόγο των
περισσοτέρων λαών, θα δούμε ότι το αλφάβητό τους αποτελείται από στοιχεία, που
το καθένα αντιστοιχεί με ένα φθόγγο.
Η έλλειψη απόλυτης αντιστοιχίας μεταξύ
γραμμάτων και φθόγγων, δεν ανατρέπει το προηγούμενο. Η έννοια της συλλαβής, στο
συλλαβικό σύστημα γραφής των Γιαπωνέζων π.χ., βασίζεται στην έννοια της συλλαβής
όπως ορίζεται φωνολογικά, μέσα δηλαδή
από τον προφορικό λόγο. Κάθε φθόγγος ή συλλαβή, διαβάζεται προφορικά. Μόνο στο
σύστημα γραφής των Κινέζων, ή τα ιερογλυφικά, κάθε σύμβολο που βλέπουμε
αντιστοιχεί με την έννοια μιας λέξης.
Βασιζόμενοι λοιπόν σ' αυτά τα τέσσερα
επιχειρήματα, ανακαλύπτουμε την υπεροχή και την αυθεντικότητα του προφορικού
λόγου.(7)
|