Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προσαρμοσμένη αναζήτηση
 
   
   

 

 

 

 

 

 

 
   
   

Περιεχόμενα Ενότητας

Περιεχόμενα Ιστοχώρου

 Καθημερινή Διδακτική Πρακτική

 Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου

 Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία

Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία

Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα

Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη

 Αυτόνομες Ενότητες

 Επιστημονικά   Θέματα

Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας

Διδακτική της Γλώσσας

Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά

Διδακτική της Ιστορίας

 Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης

Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου

Διδακτική των Φυσικών Επιστημών

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης

Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής

Συγκριτική Παιδαγωγική

Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη

Ψυχολογία

Ειδική Αγωγή

Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο

Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό

Επιθετικότητα στο σχολείο

Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις

Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία

Σημειώσεις Διδακτικής

Σημειώσεις Ψυχολογίας

Σημειώσεις Λογοτεχνίας

Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης

Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής

Η ψυχολογία των κινήτρων

Ευέλικτη Ζώνη

Θεωρητικό Υπόβαθρο

Project Φωτογραφία

Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά

Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος

Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα" 

Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο

 

Οι φυσικές γλώσσες - Κοινά χαρακτηριστικά

 

Κεφ. 3 Η γλώσσα των ζώων

Η βιολογική βάση της γλώσσας

Αν θεωρήσουμε ότι η γλώσσα είναι απλώς ένα σύστημα επικοινωνίας, τότε πρέπει να δεχθούμε ότι έχουν "γλώσσα" και πολλά είδη του ζωικού βασιλείου, τα οποία εκπέμπουν μηνύματα και επικοινωνούν με διάφορους τρόπους. Τα δελφίνια, για παράδειγμα, παράγουν σφυρίγματα τα οποία υποδηλώνουν προειδοποίηση ή φόβο. Ή το τέλειο σύστημα επικοινωνίας των μελισσών.

Ας μην ξεχνάμε ότι ο άνθρωπος δεν επικοινωνεί πάντα με τον έναρθρο λόγο. Πολύ γνωστή είναι επί παραδείγματι η "γλώσσα του σώματος", ή μπορούμε να πούμε ότι "τα μάτια μιλάνε".

Έτσι, τίθεται το ερώτημα, αν η γλώσσα δεν είναι μόνο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσεως, αλλά επεκτείνεται και στο ζωικό βασίλειο.

Υπάρχουν δυο διαφορετικές απόψεις πάνω σ' αυτό το ερώτημα, από τους γλωσσολόγους. Η πρώτη υποστηρίζει ότι η διαφορά είναι ποσοτική, δηλαδή το μυαλό του ανθρώπου είναι πιο πολύπλοκο και σύνθετο και έτσι εξηγείται η επικοινωνιακή διαφορά. Το θέμα γι' αυτούς είναι ποσοτικό.

Για να θεμελιώσουν την άποψή τους αυτή, οι ψυχολόγοι έκαναν πειράματα σε πιθήκους. Έτσι, μαθαίνοντάς τους την γλώσσα των κωφαλάλων ή δίνοντάς τους κάποια πλαστικά αντικείμενα, στα οποία αντιστοιχούσαν ξεχωριστές λέξεις, θέλησαν να διαπιστώσουν αν οι πίθηκοι είχαν την δυνατότητα να επικοινωνήσουν γλωσσικά.

Οι Allen και Beatrice Garden είχαν μάθει στην θηλυκιά Washoe την γλώσσα των κωφαλάλων.

Σε 4 χρόνια η χιμπατζίνα είχε μάθει ν' αναγνωρίζει 132 διαφορετικές χειρονομίες, να γενικεύει τη χρήση των συμβόλων και ανακάλυψε κάποιες σύνθετες λέξεις συνδυάζοντας απλές.

Κι άλλοι ψυχολόγοι προσπάθησαν να αποδείξουν ότι οι πίθηκοι είναι σε θέση να επικοινωνούν γλωσσικά, αλλά όλα τα πειράματα κατέληγαν στο ίδιο αποτέλεσμα: Οι χιμπατζήδες χρησιμοποιούν σύμβολα με γενικευμένη μόνο αναφορά. Δεν μπορούν να συνδυάσουν τα σύμβολα αυτά και να σχηματίσουν μια ολοκληρωμένη πρόταση, γιατί ο σχηματισμός που κάνουν δεν έχει γραμματική δομή και δεν μπορούν να δημιουργήσουν νέες αυτοσχέδιες προτάσεις.(8)

Η άλλη άποψη, είναι αυτή που υποστηρίζει ότι η γλώσσα είναι ένα αποκλειστικά ανθρώπινο χαρακτηριστικό, αποκλειστικά ανθρώπινη ιδιότητα. Κι αυτή ακριβώς η ιδιότητα μας κάνει να διαφέρουμε από τα ζώα.

Η θέση αυτή, με επικεφαλής τον Noam Chomsky θεμελιώνεται με τα εξής επιχειρήματα:

α) Η ανθρώπινη γλώσσα περιλαμβάνει ένα απέραντο λεξιλόγιο, με λεξεις σύνθετες και αφηρημένες έννοιες, ενώ αντίθετα τα συστήματα των ζώων αφορούν βασικές και συγκεκριμένες έννοιες, όπως πείνα, θυμό, φόβο, σεξουαλική επιθυμία κ.ά.

β) Η ανθρώπινη γλώσσα περιέχει εκφράσεις που δηλώνουν κάτι για το παρόν, παρελθόν και μέλλον, πράγματα που μπορεί να είναι και φανταστικά. Αντιθέτως τα ζώα μπορούν μόνο να περιγράψουν ένα επικείμενο κίνδυνο, όταν το περιβάλλον που βρίσκονται τους το επιβάλλει.

Δεν μπορούν δηλαδή, με τη χρήση συμβόλων να περιγράψουν μια συγκεκριμένη στιγμή που φοβήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα. Η κραυγή των ζώων είναι απλά μια αντανακλαστική απόκριση σ' έναν ερεθισμό που πηγάζει από το περιβάλλον.

γ) Η ανθρώπινη γλώσα λειτουργεί σύμφωνα με ορισμένους γραμματικούς κανόνες κι έτσι δίνει την ευκαιρία στον ομιλητή να δημιουργήσει άπειρα μηνύματα, αλλά και να συλλάβει άλλα τόσα. Στα ζώα αντίθετα τα μηνύματα που δίνονται αφορούν ένα και μόνο πράγμα, που π.χ. θα βρουν τροφή ή ότι πλησιάζει κάποιος κίνδυνος. Δεν υπάρχει ποικιλία στα νοήματα και δημιουργικότητα, όπως συμβαίνει στην λεκτική επικοινωνία των ανθρώπων.

Σε παρόμοια συμπεράσματα οδήγησαν τα πειράματα των πολεμίων της άποψης ότι η γλώσσα είναι ανθρώπινο χαρακτηριστικό(9)

 

   
           
     
 

Επισκέψεις μέχρι 1-1-2004: 12.500  Επισκέψεις από 1-1-2004: