Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 4. Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
4.5 Τα λάθη επιτρέπονται |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45 - 60 λεπτά | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Τα παιδιά γυρίζουν μέσα στο δωμάτιο, πραγματοποιώντας τη διαδρομή με τα εμπόδια. Ομαδική συζήτηση | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 |
Το χειρότερο λάθος που έχω κάνει επικεντρωθείτε στα συναισθήματα. Σύννεφα στο ουράνιο τόξο. Συζήτηση και γράψιμο. Ζωγραφική για τα μικρότερα παιδιά. |
|
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Λέω σε κάποιον άλλο. Ομαδική συζήτηση. Ατομικά γράφουμε: «Δύο πράγματα που έμαθα σήμερα ήταν.,..». | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ |
καταγραφή προσωπικών σκέψεων και συναισθημάτων στα τετράδια. προετοιμασία μιας διαφήμισης ή ενός σλόγκαν για την εκμάθηση μέσα από τα λάθη μας.... Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη βοήθεια ενός φίλου ή κάποιου από την οικογένεια. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Τα παιδιά μπορούν:
Εναλλακτικές δραστηριότητες Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
ευχόμουν να ανοίξει η γη να με καταπιεί • ηλίθιος • ντροπή • ευτυχισμένος • ευχαριστημένος • θυμωμένος • χαζός • κακόκεφος • δακρυσμένος • ανόητος • με αγωνία • ανακουφισμένος • χαρούμενος • ενθουσιασμένος • αγχωμένος • ξαναπροσπαθώ • απογοητεύω κάποιον • κοκκινίζω • μαθαίνω • βλάκας • ρεζίλι |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Εισαγωγή | |
Τα παιδιά κάθονται γύρω γύρω στο γυμναστήριο ή στην αίθουσα πριν πάνε στο γυμναστήριο ή στην αυλή. Ρωτήστε ποια έχουν κάνει κάποια στιγμή κάποιο λάθος. Τι είδους λάθος ήταν; Εξηγήστε στα παιδιά ότι όλοι κάνουμε λάθη κάποια στιγμή. Κάποια από τα λάθη μας δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία ειδικά όταν δεν επηρεάζουν άλλους υπάρχουν όμως και λάθη που έχουν αλλάξει την πορεία ολόκληρης της ιστορίας. Είναι φυσιολογικό να κάνουμε λάθη καθώς μεγαλώνουμε. Σημασία έχει τι κάνουμε με τα λάθη μας. Αναφερθείτε στο σκοπό του μαθήματος. |
|
Δραστηριότητα 1 | |
Πηγαίνετε τα παιδιά στο γυμναστήριο ή στην αυλή. Πείτε στα παιδιά ότι θέλετε να κάνουν όλη τη διαδρομή με τα εμπόδια όσο πιο γρήγορα μπορούν αλλά με ασφάλεια, και να θυμούνται όλα τους τα λάθη, π.χ. πέφτω κάτω, ξεχνώ κάτι. Να προσπαθήσουν να θυμούνται και πού έγιναν τα λάθη. Να καθίσουν σε χαλάκια ή γύρω γύρω στο γυμναστήριο. Συζητήστε με τα παιδιά για την εμπειρία τους. Πιθανές ερωτήσεις: Πόσα λάθη κάνατε; Έκανε κάποιος το γύρο χωρίς κανένα λάθος; Πώς νιώθετε; Τι μάθατε; Θα θέλατε να ξαναπροσπαθήσετε; Γράψτε τα συναισθήματα τους σε ένα φύλλο χαρτί. Πείτε στα παιδιά να ξανακάνουν το γύρο με την ησυχία τους προσπαθώντας να μην κάνουν λάθη. Εάν χρειάζονται κάποιου είδους Βοήθεια, να τη ζητήσουν. Συζητήστε με τα παιδιά για το δεύτερο «γύρο». Πιθανές ερωτήσεις: Γιατί είναι καλό να προσπαθούμε πάλι; Ποιες ήταν οι διαφορές ανάμεσα στην πρώτη και τη δεύτερη φορά; Πώς νιώθετε; Γράψτε τα συναισθήματα όπως και πριν. Επιστρέψτε στην αίθουσα. |
|
Δραστηριότητα 2 | |
Για τα μεγαλύτερα παιδιά: Συνεχίστε να σκέφτεστε για τη δραστηριότητα 1 εάν είναι απαραίτητο. Γύρος της ομάδας: «Το μεγαλύτερο λάθος που έχω κάνει». Παροτρύνετε τα παιδιά να σκεφτούν για τα συναισθήματα τους τότε, και καταγράψτε τις απαντήσεις στον πίνακα. Μεταφέρετε λέξεις για τα συναισθήματα που σημειώθηκαν προηγουμένως στον πίνακα. Μιλήστε με τα παιδιά για τις συνέπειες των λαθών τους. Πιθανές ερωτήσεις: Τι θέλατε να κάνετε; Τι κάνατε; Τι μάθατε; Πώς διορθώθηκε η κατάσταση; Συμπεριλάβετε τα κατωτέρω στοιχεία:
Μιλήστε με τα παιδιά για τα συναισθήματα τους όταν κάνουν κάποιο λάθος, για το τι μπορούν να κάνουν και πώς αλλάζουν τα συναισθήματα όταν διορθωθεί το λάθος ή όταν επιτυγχάνουν. Πιθανές ενέργειες:
|
|
Ζητήστε από τα παιδιά να βρουν συνεργάτη. Μοιράστε από ένα σύννεφο, ένα ουράνιο τόξο και έναν κύκλο διαλόγου στο κάθε ζευγάρι. Τα παιδιά να συζητήσουν και να επιλέξουν δύο λέξεις που να περιγράφουν τα συναισθήματα τους όταν κάνουν λάθη και να τις γράψουν πάνω στο σύννεφο, δύο πράγματα που μπορούν να κάνουν για να αλλάξουν την εμπειρία από αρνητική σε θετική και να συμπληρώσουν την ημιτελή φράση «Μπορώ......» πάνω στη φούσκα διαλόγου και δύο λέξεις που να περιγράφουν τα συναισθήματα τους όταν έχει διορθωθεί το λάθος και να τις γράψουν πάνω στο ουράνιο τόξο. Τα παιδιά μπορούν να χρωματίσουν τα σχήματα τους, εάν δεν τα έχουν ήδη προετοιμάσει (βλ. Προεργασία του μαθήματος). Κολλήστε βαμβάκι στο σχήμα και κρεμάστε το στο κατάλληλο μεγάλο σχήμα. Για τα μικρότερα παιδιά: Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν και να γράψουν, εάν μπορούν, για κάποιο λάθος που έχουν κάνει. Τα παιδιά μιλούν για τα σχέδια τους και για το λάθος που έκαναν. Εξηγήστε τους ότι όλοι κάνουμε λάθη και τι πρέπει να κάνουν όταν πέφτουν σε λάθος. Φτιάξτε ένα χάρτη για την τάξη που να περιέχει:
|
|
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Τα παιδιά να συζητήσουν με αυτόν που κάθεται δίπλα τους για το μάθημα και τι έμαθαν. Συμπληρώστε την ημιτελή φράση στα ντοσιέ: «Δύο πράγματα που έμαθα σήμερα ήταν......». |
|
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια Τα παιδιά μπορούν:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες Τα λάθη επιτρέπονται |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...