Pin it

Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο

 

Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας

Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

Ενότητα 5. Αντιμετωπίζω προκλήσεις

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΤΙΤΛΟΣ  

5.3  Πιέσεις και επιρροές

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ   45 - 60 λεπτά
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1   Δραστηριότητα έναρξης / Δραστηριότητα 1

Όλα τα παιδιά κινούνται μέσα στην αίθουσα,

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 Ιδέες: Βλέπουμε τις επιρροές, θετικές και αρνητικές. Η επιρροή γίνεται πίεση  συζήτηση και καταγραφή. Η τεχνική «ΑΣΣΔ»
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 Πρακτική εφαρμογή της αντίστασης.
  Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Συζήτηση και ανταλλαγή. Αξιολόγηση  καταγραφή σκέψεων και συναισθημάτων στα ατομικά τετράδια. Γράφουμε στα ντοσιέ την πρόταση: "Όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να με βάλουν να κάνω κάτι που εγώ δεν θέλω, θα..."
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ   Ζητήστε από τα παιδιά:

 να διαδώσουν το μήνυμα «αντιδρώ στην ανεπιθύμητη πίεση».

 να φτιάξουν ένα κολάζ ή μια ζωγραφιά ή ένα σήμα με την τεχνική «ΑΣΣΔ».

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
  •  να σκεφτούν για τις αποφάσεις και επιλογές που κάνουν καθημερινά και ποιες είναι οι επιρροές που δέχονται.
  •  να εντοπίσουν θετικές και αρνητικές συμπεριφορές καθώς και πότε η επιρροή μετατρέπεται σε πίεση.
  •  να ερευνήσουν και εφαρμόσουν τρόπους αντίστασης στην ανεπιθύμητη πίεση.
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ
  • στυλό, μολύβια, χαρτιά.
  • έναν πίνακα ή μεγάλα χαρτιά, και χοντρούς μαρκαδόρους.
  • μια αφίσα «Οι επιρροές που δέχομαι»  οι λέξεις «οι επιρροές που
  • δέχομαι» σε έναν κύκλο και περίπου δέκα «ακτίνες» να ξεκινούν από τον κύκλο.
  • ένα μικρό γλυκό, π.χ. μια καραμέλα, ένα για κάθε παιδί.
  • μηνύματα μαζί με κάθε γλυκό: «Να φάτε αυτήν την καραμέλα (όχι ακόμη) και προσπαθήστε να πείσετε και τους υπόλοιπους να τη φάνε για τη μισή τάξη. Για τα υπόλοιπα παιδιά «Μη φάτε αυτή την καραμέλα και προσπαθήστε να πείσετε και τους υπόλοιπους να μη φάνε την δική τους».
  • έξι με οχτώ κάρτες με «πιεστικές» καταστάσεις, π.χ. αυτές που έχουν σχέση με την πίεση από φίλους  κάπνισμα, σνιφάρισμα ουσιών, διασχίζω τρέχοντας ένα δρόμο με κίνηση, πειράζω/εκφοβίζω ένα παιδί όχι ιδιαίτερα δημοφιλές, βανδαλισμός, δύο διαφορετικά περιστατικά για κάθε ζευγάρι (δεν έχει σημασία αν οι καταστάσεις επαναλαμβάνονται).
  • έναν κατάλογο με καθημερινές επιλογές και αποφάσεις, π.χ. τι θα φορέσω, ποιο βιβλίο θα διαβάσω, τι θα φάω το μεσημέρι, ποια εκπομπή θα δω στην τηλεόραση.
  • ατομικά τετράδια.
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ζητήστε από τα παιδιά να θυμηθούν περιπτώσεις που κάποιος προσπάθησε να τους πείσει να κάνουν κάτι που δεν ήθελαν και τους πίεσε. Να γράψουν στα τετράδια τους τέτοιες περιπτώσεις και να επιλέξουν ένα από αυτά τα περιστατικά για να το γράψουν στην κάρτα τους για τη Δραστηριότητα 3.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

  •  να ξεκινήσουν βρίσκοντας λέξεις σχετικές με τη δύναμη, π.χ. σπρώχνω, τραβώ, σηκώνω βάρος.
  •  να σκεφτούν κάτι που έκαναν πρόσφατα και ήταν, κατά κάποιο τρόπο, ενάντιο στη θέληση τους και να ερευνήσουν τους λόγους που τελικά τους ανάγκασαν να υποχωρήσουν (αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα σημείο έναρξης για να κοιτάξουμε για επιρροές και πιέσεις).
ΛΕΞΕΙΣ  ΚΛΕΙΔΙΑ
σπρώχνω • πείθω • τραβώ • πιέζω απειλή • ικεσία • στηρίζομαι σε κάποιον • αντιδρώ • βαρυσήμαντος • ενάντια στη θέληση μου • αντιστέκομαι • υποστηρίζω • μιλώ • είμαι γενναίος • σταθερός • πίεση λέω «όχι» • αυτόςή με έβαλε
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Εισαγωγή
Επαναλάβετε το τελευταίο μάθημα και ζητήστε τις εμπειρίες των παιδιών εφαρμόζοντας την κριτική σκέψη. Εξηγήστε τους πως μολονότι πολλές φορές μπορεί να σκεφτόμαστε κριτικά και να έχουμε πάρει μια σταθερή απόφαση, παρ' όλα αυτά μπορεί να κάνουμε κάτι που δεν θέλουμε να κάνουμε λόγω ισχυρών πιέσεων και επιρροών. Αναφέρετε το σκοπό του σημερινού μαθήματος.
Δραστηριότητα 1
  Εξηγήστε στα παιδιά ότι σε αυτή τη δραστηριότητα θα πάρει ο καθένας τους από ένα γλυκό και ένα μήνυμα. Να μη φάνε το γλυκό ώσπου να διαβάσουν το μήνυμα και να κάνουν αυτό που τους λέει. Μοιράστε τα γλυκά και τα μηνύματα. Τα παιδιά γυρίζουν μέσα στο δωμάτιο εκτελώντας τις οδηγίες του μηνύματος.

Αφήστε τα δύο με τρία λεπτά.

Μιλήστε με τα παιδιά για τη δραστηριότητα. Πιθανές ερωτήσεις: Πώς νιώθατε όταν τα άτομα έκαναν ό,τι τους λέγατε, όταν δεν έκαναν ό,τι τους λέγατε; Προσπάθησε κανείς να σας πείσει να κάνετε κάτι διαφορετικό; Πώς νιώσατε; Τι επηρέασε αυτό που κάνατε; Έκανε κάποιος το αντίθετο από αυτό που έλεγε το μήνυμα του; Γιατί; Συζητήστε για τις κυριότερες επιρροές των παιδιών στη Δραστηριότητα 1, συμπεριλαμβανομένων και των δικών τους συναισθημάτων και επιθυμιών.
Δραστηριότητα 2
Δείξτε την αφίσα «Οι επιρροές που δέχομαι» και ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν τις επιρροές που δέχτηκαν στις επιλογές και τις αποφάσεις τους, π.χ. σχολείο/εκπαιδευτικοί, οικογένεια/ γονείς, φίλοι, χρόνος, ο ίδιος ο εαυτός τους, τηλεόραση, οι πιθανές επιπτώσεις της πράξης. Γράψτε τις επιρροές που αναφέρουν τα παιδιά στην άκρη κάθε «ακτίνας». Διαβάστε τον κατάλογο με τις καθημερινές αποφάσεις και επιλογές που παίρνει ο καθένας μας, ερευνώντας με τα παιδιά ποιος ασκεί τη μεγαλύτερη επιρροή και γιατί. Βάλτε τις επιλογές κάτω από την αντίστοιχη επιρροή. Μιλήστε με τα παιδιά γι' αυτές τις επιρροές εντοπίζοντας ποιες είναι αυτές που πρέπει να αποδεχθούν τα παιδιά. Συζητήστε για το πότε η επιρροή μετατρέπεται σε πίεση και τι σημαίνει πίεση από τους συνομηλίκους μου. Εισαγάγετε την τεχνική «ΑΣΣΔ»  Αποφασίζω, Σκέφτομαι Τι, Σκέφτομαι Γιατί, Δρω  σαν απάντηση στην ανεπιθύμητη πίεση. Γράψτε το σε ένα μεγάλο χαρτί.
Δραστηριότητα 3
Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια, Α και Β, χρησιμοποιώντας μια δραστηριότητα της επιλογής σας ή αφήστε τα να διαλέξουν μόνα τους το συνεργάτη τους. Μοιράστε τις κάρτες με τα περιστατικά μία σε κάθε παιδί, εξασφαλίζοντας ότι κάθε ζευγάρι έχει διαφορετικό περιστατικό. Ζητήστε από τον Α να διαβάσει στον Β το περιστατικό του και να τον πείσει να συμμετάσχει. Ο Β εφαρμόζοντας την τεχνική «ΑΣΣΔ» αρνείται. Παροτρύνετε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν διάφορες δικαιολογίες, αναφέροντας και διάφορα άτομα για υποστήριξη. Κατόπιν αλλάζουν ρόλους.
Ζητήστε από τα παιδιά να προσπαθήσουν να αντισταθούν σε περισσότερους από έναν που προσπαθεί να τους πείσει.
Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή. Πιθανές ερωτήσεις: Τι αποφασίσατε; Τι είπατε; Τι είπε αυτός που προσπαθούσε να σας πείσει; Καταγράψτε τις απαντήσεις. Τι έκανε; Τι κάνατε εσείς; Ποιον κατονομάσατε για βοήθεια; Ο μεγαλύτερος αριθμός ατόμων που προσπαθούν να σας πείσουν δυσκόλεψε την επιλογή σας; Γιατί νομίζετε ότι έγινε αυτό; Πώς μπορείτε να βοηθήσετε άλλους;
Συνέχεια και αξιολόγηση
Συνεχίστε τη συζήτηση, ερευνώντας σκέψεις και συναισθήματα για τη δραστηριότητα και τη χρησιμότητα της. Παροτρύνετε τα παιδιά να βρουν κάτι που θα τα βοηθάει και στο μέλλον.

Ζητήστε τους να γράψουν την τεχνική «ΑΣΣΔ» σε χαρτί για τα ντοσιέ τους και να συμπληρώσουν την πρόταση: «Όταν οι άνθρωποι με πιέζουν να κάνω κάτι που δεν θέλω, θα......». Αξιολόγηση: Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους στα ατομικά τους τετράδια.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια
  Ζητήστε από τα παιδιά:
  •  να μιλήσουν με κάποιον από την οικογένεια τους για το σημερινό μάθημα και γι' αυτά που έμαθαν για την αντίσταση στην ανεπιθύμητη πίεση,
  •  να φτιάξουν ένα σήμα ή κολάζ «ΑΣΣΔ» που θα κρατήσουν ως ενθύμιο για το μέλλον.
Επιπλέον εργασίες
  Τα παιδιά μπορούν:
  •  να ερευνήσουν τη δύναμη, την πίεση και την αντίσταση και τα αποτελέσματα τους σε διαφορετικά υλικά στη φυσική με πειράματα.
  •  να ερευνήσουν τη σχέση που έχει η δύναμη, η πίεση και η αντίσταση στην πρόκληση και αποφυγή ατυχημάτων, π.χ. στο δρόμο.
  •  να ερευνήσουν τα αποτελέσματα της πειθούς από την «ομάδα» ή την «παρέα» σε βάθος, και να δουν την επιπλέον πίεση που μπορεί να επιφέρει.
  •  να γράψουν ιστορίες, με τη μορφή άρθρων εφημερίδας με επικεφαλίδες, για κάποιον που αντιστάθηκε στις πιέσεις κλπ. για μια ιστορία στον τοίχο της αίθουσας.
  •  να εντοπίσουν την ανάγκη της ομάδας και της παρέας και τη σημασία του «ανήκω» και να δουν την πίεση μέσα από αυτό το πρίσμα.
  •  να οργανώσουν μια συγκέντρωση με θέμα ένα παιδί που πιέζεται από μια ομάδα και χρησιμοποιεί τη μέθοδο «ΑΣΣΔ».
  •  να βιντεοσκοπήσουν την παράσταση για να τη δείξουν στους γονείς τους.

Επισκέψεις από 1-1-2005:

Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998

Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...