Pin it

Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο

 

Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας

Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

Ενότητα 1. Εγώ – ένας ξεχωριστός άνθρωπος

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ   1.4 Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Η οικογένειά μου και (οι) άλλοι

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ   45-60 λεπτά
ΕΙΣΑΓΩΓΗ  
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ Κάποιος ξεχωριστός άνθρωπος για μένα.

Φτιάχνω μια αφίσα.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 Ο πιο μακρινός κύκλος μου.

Οι άνθρωποι στον ευρύτερο κύκλο σχέσεων.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 Ο στενότερος κύκλος μου.

Άλλοι ξεχωριστοί άνθρωποι για μένα, και άνθρωποι για τους οποίους είμαι ξεχωριστός/ή εγώ.

Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Συζήτηση και ανταλλαγή.

Όλοι αναφέρουν «Ένα πράγμα που έμαθα...»

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ   Προσωπική συνέντευξη και καταγραφή: στα ατομικά τετράδια.

 

ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:

- να εντοπίσουν ποιοι είναι οι ξεχωριστοί άνθρωποι στη ζωή τους καθώς επίσης και σε ποιους είναι αυτά ξεχωριστά.

- να εντοπίσουν τους ανθρώπους που σχηματίζουν τον ευρύτερο κύκλο σχέσεων τους.

ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ
  • στυλό, μολύβια, χαρτιά.
  • έναν πίνακα ή μεγάλα χαρτιά σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.
  • τις ζωγραφιές των παιδιών από την Προεργασία του μαθήματος.
  • χάρτη με κύκλους (σχέσεων) - μεγάλα φύλλα χαρτί με έναν εσωτερικό και έναν εξωτερικό κύκλο ζωγραφισμένους. Ένα για κάθε τέσσερα παιδιά.
  • ένα χώρο για έκθεση με την επιγραφή «Η έκθεση για τους ξεχωριστούς, για μας, ανθρώπους».
  • λευκά κομμάτια χαρτί για να μπουν επιγραφές στις ζωγραφιές των παιδιών.
  • τα ατομικά τετράδια.
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τα παιδιά θα μπορούσαν:

να σχεδιάσουν ή να ζωγραφίσουν έναν άνθρωπο που θεωρούν ξεχωριστό.

να μιλήσουν στους γονείς και την οικογένεια τους για να ανακαλύψουν τον ευρύτερο οικογενειακό τους κύκλο.

 Εναλλακτική δραστηριότητα

Εάν είναι ιδιαίτερα δύσκολο ή ευαίσθητο για τα παιδιά της τάξης να μιλήσουν για τους ξεχωριστούς τους ανθρώπους, μπορείτε να δημιουργήσετε την ιδανική οικογένεια για ένα φανταστικό παιδί και με ζωγραφιές, σχέδια, ηθοποιία ή χάρτινες κούκλες και μαριονέτες να παραστήσετε τους ρόλους της οικογένειας.

 

ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ
Λέξεις - κλειδιά

σχέσεις • κύκλος • οικογένειες • ενδιαφέρομαι • ανήκω • αγαπώ • υποστήριξη • οικογενειακοί δεσμοί • συγγενείς εξ αίματος • ξεχωριστός • αγαπημένος ευγενικός • κάνω σχέδια • επιτεύγματα • βάζω στόχους • αναμνήσεις

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Εισαγωγή
 

Εάν χρειάζεται, επαναλάβετε το προηγούμενο μάθημα. Ξεκινήστε το μάθημα τονίζοντας ποιος είναι ο σκοπός του. Πείτε στα παιδιά πως ενώ συνήθως οι άνθρωποι που είναι ξεχωριστοί για μας είναι από την οικογένεια μας, μπορεί να υπάρξουν και άλλοι που δεν είναι συγγενείς, π.χ. ένας ευγενικός γείτονας. Εξηγήστε πως σε αυτό το μάθημα θα εντοπίσουμε όλους τους ανθρώπους που είναι ξεχωριστοί, αλλά θα τους ξεχωρίζουμε στους πολύ ξεχωριστούς (ο εσωτερικός κύκλος) και στους ξεχωριστούς (ο εξωτερικός κύκλος).

Σημείωση για τον διδάσκοντα:

Ένας από τους παράγοντες που έχει σχέση με τη χρήση ουσιών είναι η απομόνωση και η αίσθηση ότι δεν ανήκουν πουθενά. Βοηθώντας τα να εντάξουν τον εαυτό τους σε έναν ευρύ κύκλο σχέσεων, βοηθούμε στην άμβλυνση αυτής της αίσθησης.

Εισαγωγική Δραστηριότητα

Κάθε παιδί πρέπει να δείξει στην ομάδα την εικόνα ενός ξεχωριστού ανθρώπου, να πει ποιος είναι και τι είναι αυτό που τον κάνει ξεχωριστό. Φτιάξτε έναν κατάλογο με τις απαντήσεις των παιδιών. Εάν χρειαστεί, πάρτε και εσείς μέρος στη δραστηριότητα αυτή. Βάζετε επιγραφή σε κάθε εικόνα που επιδεικνύεται, και την κρεμάτε στην έκθεση
Δραστηριότητα 1
Μοιράζετε εικόνες με ζωάκια στην τύχη, τέσσερις εικόνες από κάθε ζώο. Ζητήστε από τα παιδιά, μιμούμενα τη φωνή του ζώου που υπάρχει στην κάρτα τους, να φτιάξουν την ομάδα τους, όσα κάνουν την ίδια φωνή, π.χ. τα «γουρουνάκια» θα γρυλίσουν.

Μοιράστε τους χάρτες με τους κύκλους (σχέσεων) και στυλό, και ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν, να κατατάξουν και να συμπληρώσουν τους ανθρώπους που είναι στον εσωτερικό κύκλο, π.χ. γονείς, αδερφούς, αδερφές, φίλους, παππούδες (γιαγιάδες και παππούδες), καθώς και αυτούς που βρίσκονται στον εξωτερικό κύκλο ξεχωριστών ανθρώπων, π.χ. φίλους, ξαδέρφια, θείες, θείους, ανθρώπους από το σχολείο.

 

Ανταλλαγή και συζήτηση.

Δραστηριότητα 2

Ζητήστε από τα παιδιά να σχηματίσουν μια σειρά ανάλογα με το μήνα γέννησης τους και χωρίστε τους σε ζευγάρια.

Ζητήστε από τα παιδιά να μιλήσουν για τους ανθρώπους που είναι ξεχωριστοί γι' αυτά, να ζωγραφίσουν και να βάλουν επιγραφές και/ή να γράψουν γι' αυτούς στα ατομικά τους τετράδια. Να σκεφτούν τι είναι αυτό που τους κάνει ξεχωριστούς - τι κάνουν και τι λένε.

Συνέχεια και αξιολόγηση
Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν τα συναισθήματα και τα ευρήματα τους.

Όλοι λένε «Κάτι που έμαθα σε αυτό το μάθημα είναι...»

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια
  Ζητήστε από τα παιδιά να πάρουν συνέντευξη από ένα οπό τα ξεχωριστά γι' αυτά άτομα, να μάθουν για τα χόμπι και τα ενδιαφέροντα του, γι' αυτά που έχει επιτύχει, τι θέλει να κάνει. Και να γράψουν τα αποτελέσματα της ερευνάς τους στο βιβλίο εργασιών.
Επιπλέον εργασίες
  Τα παιδιά θα μπορούσαν:

- να δεχθούν το μάθημα αυτό σαν έναυσμα για να γράψουν την αυτοβιογραφία τους.

- να φτιάξουν μια οικογενειακή ασπίδα, ένα οικογενειακό σήμα και/ή ένα ρητό με την οικογένεια και τους ανθρώπους στο σπίτι.

 - να επεκτείνουν την εργασία τους στη φυσική εξετάζοντας:

  •  τις οικογένειες και τις σχέσεις αλληλεξάρτησης στον κόσμο των ζώων,
  • τα διάφορα σχήματα οικογενειακής ζωής,
  • ενδιαφέρομαι και μοιράζομαι,
  • τους ζωντανούς οργανισμούς και κατατάσσοντας τους ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους.

Τα μεγαλύτερα παιδιά θα μπορούσαν επίσης:

- να παρατηρήσουν την κληρονομικότητα και τα στοιχεία που περνούν από τους γονείς στα παιδιά.

- να ερευνήσουν το ιστορικό και το παρελθόν της οικογενείας τους (αυτός μπορεί να είναι τομέας αρκετά ευαίσθητος για πολλά παιδιά και τις οικογένειες τους).

Σημείωση για το διδάσκοντα:

Θα χρειαστεί να κάνετε αναφορά στην «Έκθεση για τους ξεχωριστούς, για μας, ανθρώπους» και στους λόγους για τους οποίους είναι ξεχωριστοί, στην αρχή του επόμενου μαθήματος.

 


Επισκέψεις από 1-1-2005:

Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998

Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...