Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 3. Συναισθήματα και αισθήματα
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ | 3.2 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων | |
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45 - 60 λεπτά | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ | Δίνω τη μάσκα. Έκφραση συναισθημάτων. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Συζήτηση: Στιγμές που ένιωσα έντονα συναισθήματα. Εντοπίζοντας τα συναισθήματα και τις αιτίες που τα προκάλεσαν | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Οργανώνουμε την παρουσίαση έντονων συναισθημάτων με ρόλους. | |
Εντοπίζουμε συναισθήματα. Τρόποι αντιμετώπισης τους. Προετοιμασία αφίσας. | ||
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Συζήτηση και ανταλλαγή. Ερωτήσεις κλειδιά. Χαρούμενα πρόσωπα, κατσουφιασμένα πρόσωπα, ουδέτερα πρόσωπα. | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ | Καταγραφή σκέψεων και συναισθημάτων στα τετράδια. Γράφουμε μια σύντομη ιστορία. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να βοηθήσει τα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν δύο περιπτώσεις που ένιωσαν έντονα συναισθήματα. Να τις καταγράψουν στα τετράδια τους και να τα φέρουν στην τάξη. |
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
κρύβω τα συναισθήματα μου • πεθαίνω από ντροπή • κουκουλώνω • ντροπιασμένος • ξεχειλίζω από ενθουσιασμό • κυριευμένος • με ραγισμένη καρδιά • συνεπαρμένος • κάνω τον αδιάφορο • εκτός εαυτού • αδιαφορώ • εκνευρισμένος λυπημένος • στενοχωρημένος • αναστατωμένος • ανήσυχος • πολύ ζηλιάρης • χαρούμενος • ευχαριστημένος • εύχομαι να ανοίξει η γη να με καταπιεί |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Εισαγωγή | |
Επαναλάβετε το σκοπό του σημερινού μαθήματος. Μιλήστε με τα παιδιά για την κοινοτοπία των αισθημάτων και συναισθημάτων και την ανάγκη μας να τα εκφράσουμε. | |
Εισαγωγική Δραστηριότητα | |
Δίνω τη μάσκα. Πείτε στα παιδιά ότι θα δείξετε ένα συναίσθημα με την έκφραση σας, το οποίο θα μεταβιβάσετε στο παιδί που κάθεται δίπλα σας. Αυτό το άτομο μπορεί να το δώσει κατευθείαν ή να φωνάξει «Αλλαγή!» και να δείξει άλλο συναίσθημα που θα μεταβιβαστεί μετά στον επόμενο. Μιλήστε με τα παιδιά για το πώς ένιωσαν όσο έκαναν αυτή την άσκηση. | |
Δραστηριότητα 1 | |
Ζητήστε από τα παιδιά να μιλήσουν για την άσκηση που έκαναν κατά την Προεργασία του μαθήματος και για τα έντονα συναισθήματα που ένιωσαν. Καταγράψτε τις απαντήσεις τους. Πιθανές ερωτήσεις: Τι προκάλεσε τα συναισθήματα; Πώς σας επηρέασε; Τι συνέβη στο σώμα σας; Τι κάνατε; Εξηγήστε γιατί τα έντονα συναισθήματα αλλάζουν τον τρόπο που αισθάνεται και συμπεριφέρεται το σώμα μας. | |
Δραστηριότητα 2 | |
Χωρίστε τα παιδιά σε ομάδες και αναθέστε από ένα έντονο συναίσθημα στην κάθε ομάδα, π.χ. Θυμός, Αγάπη, Ζήλια, Φόβος, Χαρά. Τα παιδιά ετοιμάζουν παρουσίαση ρόλων για να δείξουν τα συναισθήματα τους. Παροτρύνετε τα να επιλέξουν μια ιστορία που να ταιριάζει με μια από τις εμπειρίες τους. Η ομάδα συζητά και βρίσκει τρόπους με τους οποίους ανταποκρίνεται στο συναίσθημα αυτό. Πιθανές ερωτήσεις: Τι κάνετε; Τι λέτε; Πότε μπορεί να χρειαστείτε βοήθεια; Σε ποιον μπορείτε να απευθυνθείτε για βοήθεια; Σημείωση για τους εκπαιδευτικούς: Τα παιδιά θα εκδηλώσουν διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης των έντονων συναισθημάτων οι οποίοι θα διαφέρουν από παιδί σε παιδί, παρ' όλα αυτά η συνένωση των ιδεών θα ήταν χρήσιμη. |
|
Καλέστε τα παιδιά να παρατηρήσουν τις εκδηλώσεις των άλλων παιδιών, και να κάνουν δημιουργικά σχόλια. Πιθανές ερωτήσεις: Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τρόπος δημιουργικής αντιμετώπισης των έντονων συναισθημάτων; Πρέπει όλα τα συναισθήματα να τα αντιμετωπίζουμε με τον ίδιο τρόπο; Παρουσιάζουν όλα δυσκολίες; Υπάρχει κάποιος τρόπος να βοηθήσετε τους φίλους σας όταν έχουν να αντιμετωπίσουν έντονα συναισθήματα; Πώς μπορούν να σας βοηθήσουν καλύτερα εκείνοι; Για τα μικρότερα παιδιά: Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν την εικόνα κάποιου που είναι χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος, κάποιου που ζηλεύει. Μιλήστε μαζί τους για τις εικόνες τους και για τρόπους αντιμετώπισης των συναισθημάτων. |
|
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Συζήτηση και ανταλλαγή. Πιθανές ερωτήσεις: Ποια είναι τα έντονα αισθήματα/συναισθήματα που νιώθετε συχνότερα; Τι έχετε μάθει για την αντιμετώπιση των έντονων συναισθημάτων σήμερα; Τι θα δοκιμάσετε μόνοι σας; Ζητήστε από τα παιδιά να σχεδιάσουν χαρούμενα, λυπημένα ή ουδέτερα πρόσωπα ανάλογα με το πώς αισθάνονται για το σημερινό μάθημα. |
|
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Ζητήστε από τα παιδιά:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...