Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 5. Αντιμετωπίζω προκλήσεις
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
5.5 Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45 - 60 λεπτά | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Μουσικό παιχνίδι. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Ανταλλαγή: φόβοι, αγωνίες, αυτά που ρε αναστατώνουν. Εντοπίζουμε συναισθήματα, γλώσσα του σώματος. Υποστηρίζω. Φτιάχνω ένα διάγραμμα για τον τοίχο. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 |
ή |
«Ένας φίλος έχει ανάγκη.......». Στρατηγική για θετική πίεση. Επιλογή μιας κατάστασης και: φτιάχνουμε μια συνέχεια σε κινούμενα σχέδια για τα αποτελέσματα, ή ετοιμάζουμε μια παράσταση κουκλοθέατρου ή επίδειξη, ή σχεδιάζουμε ένα «χάρτη του μυαλού» με τις πιθανότητες σε ένα μεγάλο χαρτί. Σημείωση για τον εκπαιδευτικό: Ο «χάρτης του μυαλού» είναι περισσότερο σαν διάγραμμα με λέξεις ή θέματα που το ένα φέρνει το άλλο. |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Συζήτηση και ανταλλαγή. Ερωτήσεις κλειδιά. Γραπτή αξιολόγηση στα ντοσιέ. | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ |
Ζητήστε από τα παιδιά:
|
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Ζητήστε από τα παιδιά να αναγνωρίσουν καταστάσεις στις οποίες οι ίδιοι ή οι φίλοι τους αντιμετωπίζουν δυσκολίες ή πιέζονται και χρειάζονται Βοήθεια και υποστήριξη. Ζητήστε τους να γράψουν τα περιστατικό τους σε ένα χαρτί και να το φέρουν στην τάξη. Εναλλακτικές δραστηριότητες Εφαρμόστε μια δραστηριότητα εμπιστοσύνης και συνεργασίας. Τα παιδιά μπορούν να σχεδιάσουν και να χρωματίσουν τον εαυτό τους ανήσυχο, φοβισμένο ή αγχωμένο. Αυτά μπορούν να παρουσιαστούν και να αποτελέσουν την έναρξη συζητήσεων σχετικά με το τι μπορεί να γίνει. |
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
σκέφτομαι • είμαι διχασμένος • βοηθώ • παρεμβαίνω • υποστηρίζω • συζητώ • ενθαρρύνω • επιχειρηματολογώ • σπρώχνω • σταματώ • πείθω • θετικός • πιέζω κάποιον • συνεργάζομαι • προτείνω |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Εισαγωγή | |
Βάλτε μουσική στα παιδιά τα οποία κινούνται σε κύκλο, κοιτώντας ο ένας το πίσω μέρος του κεφαλιού του άλλου. Όταν σταματήσει η μουσική πρέπει να καθίσουν όλοι στα γόνατα αυτού που είναι πίσω τους. Τα παιδιά κρατούν τη μέση του μπροστινού τους και χαμηλώνουν μαλακά στα γόνατα του παιδιού πίσω τους. Είναι εύκολη άσκηση αλλά απαιτεί εμπιστοσύνη και συνεργασία. Επαναλάβετε αρκετές φορές. | |
Ανταλλάσσουμε σκέψεις και συναισθήματα. Τονίστε τη σημασία της εμπιστοσύνης, της υποστήριξης και της συνεργασίας. Αναφέρετε το σκοπό του σημερινού μαθήματος και εξηγήστε στα παιδιά ότι η εμπιστοσύνη είναι λέξη κλειδί. | |
Δραστηριότητα 1 | |
Δώστε ένα κομμάτι χαρτί σε κάθε παιδί και ζητήστε του να γράψει στο χαρτάκι του ένα φόβο, μια ανησυχία ή κάτι που το αναστατώνει και να το διπλώσει. Μαζέψτε τα χαρτάκια σε ένα καπέλο ή ένα κουτί και ανακατέψτε τα. Ξαναμοιράστε τα χαρτάκια και ζητήστε από το κάθε παιδί να διαβάσει δυνατά τι γράφει το χαρτάκι του. Σε ένα μεγάλο χαρτί σημειώστε για τι είδους φοβία ή ανησυχία πρόκειται, π.χ. φοβίες για τα ζώα, για τους ανθρώπους, για τα σχολικά διαγωνίσματα. Πώς νιώθετε; Πώς αντιδράτε; Πώς αντιδρά το σώμα σας, πώς κάθεστε, κινείστε, τι έκφραση έχετε; Μιλήστε με τα παιδιά για το τι τα βοηθάει όταν είναι φοβισμένα, αναστατωμένα ή αγχωμένα. Παραδείγματα μπορεί να περιλαμβάνουν: μιλώ σε κάποιον, ζητώ βοήθεια και υποστήριξη, κάθομαι μόνος/η μου, βρίσκω τους φίλους μου. Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν και να γράψουν γι' αυτά που τα βοηθούν και να φτιάξουν ένα διάγραμμα για τον τοίχο με τις απαντήσεις τους. |
|
Δραστηριότητα 2 | |
Υπενθυμίστε στα παιδιά την Ενότητα 5, Μάθημα 3, Πιέσεις και επιρροές. Πείτε τους ότι σε εκείνο το μάθημα το επίκεντρο ήταν στις αρνητικές πιέσεις. Σήμερα το επίκεντρο είναι στη θετική πίεση βοήθεια σε φίλους όχι όταν είναι αγχωμένοι, φοβισμένοι ή αναστατωμένοι αλλά όταν είναι έτοιμοι να κάνουν κάτι που ίσως είναι ανόητο ή παράτολμο ή κάτι που δεν θα περιμένατε να τους δείτε να κάνουν. Μπορεί, για παράδειγμα, να δείτε ένα φίλο να ετοιμάζεται να φύγει με αυτοκίνητο με κάποιον άγνωστο μια μέρα που βρέχει. Πιθανές ερωτήσεις: Τι θα κάνατε; Τι πιστεύετε ότι θα έλεγε ο φίλος/η φίλη σας; Πώς θα βοηθούσατε; Η πίεση σε κάποιον για να μην κάνει κάτι ανόητο ή παράτολμο ή επικίνδυνο μπορεί να ονομαστεί θετική πίεση (πρέπει να εξηγήσετε ότι πολλές φορές κάποιος φίλος μπορεί να σας πει να μην ανακατεύεστε και ότι τότε θα πρέπει να το αποδεχθείτε). | |
Δραστηριότητα 3 | |
Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια, χρησιμοποιώντας μια δραστηριότητα της επιλογής σας. Ζητήστε από τα παιδιά να ανταλλάζουν περιστατικά που βρήκαν στην Προεργασία του μαθήματος, ψάχνοντας για πιθανούς τρόπους θετικής πίεσης. Να επιλέξουν μια στρατηγική και:
|
|
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για τα αποτελέσματα. Δείξτε τα μεγάλα φύλλα χαρτί και τα κινούμενα σχέδια, ξανακοιτάξτε τα και ξανακάνετε τις παραστάσεις με τα παιδιά. Συνεχίστε τη δραστηριότητα και το μάθημα. Ερωτήσεις κλειδιά: Τι μάθατε σήμερα που θα σας βοηθήσει να υποστηρίξετε και να βοηθήσετε τους φίλους σας; Τι ρόλο παίζει η παρατήρηση; Πώς μπορεί να βοηθήσει η θετική πίεση; Τι είδους υποστήριξη χρειάζεστε; Αξιολόγηση: Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν στα ντοσιέ τους κάτι θετικό για το μάθημα, κάτι που τα αναστάτωσε και κάτι καινούριο που έμαθαν. | |
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν ένα σλόγκαν, ένα σύνθημα για να βοηθήσουν και να υποστηρίξουν φίλους που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση και να τα δείξουν στην τάξη Μπορούν να ζητήσουν βοήθεια και από την οικογένεια τους. | |
Επιπλέον εργασίες | |
Τα παιδιά μπορούν:
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...