Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 5. Αντιμετωπίζω προκλήσεις
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
5.1 Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45 - 60 λεπτά | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Γύρος της ομάδας γρήγορα. Μια επιλογή που έκανα σήμερα. Τι επηρεάζει τις αποφάσεις μας; | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Λήψη αποφάσεων βρίσκω τρόπους. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 | Η Δημοπρασία του παλιού βρώμικου κουρελιού. Σκέφτομαι κριτικά η αλήθεια που κρύβει κάποιο μήνυμα. Συνέχεια και αξιολόγηση | |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Συζήτηση και ανταλλαγή σε κύκλο ερωτήσεις κλειδιά. Αξιολόγηση «Το μήνυμα μου για την κριτική σκέψη είναι...». | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ |
Ζητήστε από τα παιδιά: να εφαρμόσουν την κριτική σκέψη στις εκπομπές κάι διαφημίσεις που βλέπουν στην τηλεόραση. να προετοιμάσουν μια διαφήμιση για τη Δημοπρασία του παλιού βρώμικου κουρελιού. |
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ/ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ |
Αυτό το μάθημα αποτελεί απλώς εισαγωγή στην κριτική σκέψη και τη λήψη αποφάσεων. Η κριτική σκέψη, η αξιολόγηση, η πρόβλεψη του αποτελέσματος και η λήψη αποφάσεων που βασίζεται σε αυτά είναι μια διαρκής διαδικασία που απαιτεί συνεχή πρακτική σε διάφορες καταστάσεις. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να βοηθήσει τα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Τα παιδιά μπορούν:
Εναλλακτικές δραστηριότητες Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
τι είναι καλύτερο; • επιλογές • ζυγίζω την κατάσταση • σκέφτομαι με αντίληψη • επιλέγω • ξανακοιτάω • αναπολώ • προβλέπω • συνέπειες • αποτελέσματα • πλεονεκτήματα • μειονεκτήματα • τι θα γίνει • προκαλεί σύγχυση • επιπτώσεις • αναλαμβάνω την ευθύνη • εικόνα • εκτιμώ • ξεκαθαρίζω • κριτική σκέψη • διαμάχη • διφορούμενα μηνύματα |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Δραστηριότητα 1 | |
Εισάγετε το σημερινό μάθημα βάζοντας τα παιδιά να σας πουν με τη σειρά μια επιλογή που έκαναν ή μια απόφαση που πήραν σήμερα. Συμμετέχετε και σεις. Πείτε στα παιδιά ότι οι επιλογές και οι αποφάσεις αποτελούν μέρος της καθημερινής μας ζωής. Μιλήστε μαζί τους για επιλογές και αποφάσεις που μπορούμε να πάρουμε γρήγορα και για άλλες που μπορεί να επηρεάσουν την υπόλοιπη ζωή μας. Αναφερθείτε στο σκοπό του μαθήματος. Τονίστε ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές και τις αποφάσεις μας άλλοι προέρχονται από μέσα μας και άλλοι είναι εξωγενείς. Σκεφτείτε μαζί με τα παιδιά ποιοι μπορεί να είναι αυτοί οι παράγοντες και χωρίστε τους στις επικεφαλίδες Ενδογενείς και Εξωγενείς παράγοντες. Ενδογενείς
Εξωγενείς
Τονίστε ότι παρόμοιοι παράγοντες επηρεάζουν και τις αποφάσεις. Πολλές φορές επιλογές και αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί για μας. Πότε μπορεί να συμβεί αυτό; |
|
Δραστηριότητα 2 | |
Δείξτε το χαρτί που έχετε ετοιμάσει με τις καταστάσεις που απαιτούν αποφάσεις. Μιλήστε με τα παιδιά για τις αντιδράσεις τους σε πραγματικές καταστάσεις στη ζωή και τις αποφάσεις που πήραν. Παροτρύνετε τα να εντοπίσουν τα στάδια που πέρασαν ώσπου να καταλήξουν στην απόφαση και χρησιμοποιώντας αυτά τα στάδια να φτιάξουν ένα σχέδιο που θα μπορεί να εφαρμόζεται σε όλες τις καταστάσεις που απαιτούν λήψη αποφάσεων. Φτιάξτε έναν κώδικα, π.χ. σταματώ και σκέφτομαι, προβλέπω τις συνέπειες, ζυγίζω πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, προχωρώ. Σκέφτομαι για τις επιλογές και τις αποφάσεις. Αυτό θα μπορούσε να αναφερθεί συντομότερα: σκέφτομαι, προβλέπω, ζυγίζω, προχωρώ, σκέφτομαι. Μιλήστε με τα παιδιά για τους τρόπους με τους οποίους κάποιος κώδικας μπορεί να είναι χρήσιμος για δύσκολες καταστάσεις. | |
Δραστηριότητα 3 | |
Μοιράστε μάρκες ή ψεύτικα χρήματα. Κάνετε μια δημοπρασία για ένα παλιό βρώμικο κουρέλι. Παρουσιάστε το κουρέλι τοποθετημένο πάνω σε μαξιλάρι και διακοσμημένο. Τονίστε ιδιαίτερα την ιστορία του, π.χ. με αυτό ξεσκόνιζαν το αυτοκίνητο του πρωθυπουργού κλπ. Ρωτήστε τα παιδιά πόσα χρήματα είναι διατεθειμένα να δώσουν για να το αγοράσουν. Μετά από λίγη ώρα δείξτε στα παιδιά πως πραγματικά το κουρέλι είναι γεμάτο λεκέδες, τρύπες και βρωμιά. Ζητήστε από τα παιδιά να μοιραστούν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους. Πιθανές ερωτήσεις: Τι εικόνα παρουσίαζε το κουρέλι πάνω στο μαξιλάρι; Πώς πραγματικά είναι; Τα παιδιά να εντοπίσουν ερωτήσεις κρίσεως που μπορούν να εφαρμοστούν σε πολλές διαφορετικές καταστάσεις, π.χ. τι πραγματικά υπάρχει πίσω από την εικόνα; Πόσο μπορεί να μας βοηθήσει το σχέδιο για τη λήψη αποφάσεων να σκεφτούμε κριτικά; Καταγράψτε τις απαντήσεις στα συννεφάκια σκέψης και βάλτε τα στο διάγραμμα Κριτικής σκέψης στον τοίχο. Ζητήστε από τα παιδιά να φέρουν διαφημίσεις και να φτιάξουν συννεφάκια σκέψης γύρω γύρω. | |
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Τα παιδιά ανταλλάσσουν σκέψεις και συναισθήματα σε κύκλο. Ερωτήσεις κλειδιά: Γιατί είναι σημαντικό να καταλάβουμε αυτά που επηρεάζουν τις επιλογές και τις αποφάσεις μας; Τι μπορεί να σε Βοηθήσει να αποφασίζεις από μόνος σου; Πόσο σημαντικό είναι να κάνουμε ό,τι κάνουν και οι άλλοι; Ζητήστε τους να κάνουν μια περίληψη σχετικά με την επιλογή, την απόφαση και την κριτική σκέψη και να τη γράψουν στο τετράδιο τους, για να τη διαβάσει κάποιος άλλος. |
|
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Ζητήστε από τα παιδιά:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
Όλες οι δραστηριότητες σε αυτό το μάθημα πρέπει να επεκταθούν για να βοηθήσουν τα παιδιά να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες. Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...