Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 6. Προσέχω τον εαυτό μου
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
6.2 Πραγματικότητα ή φαντασίωση |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45 - 60 λεπτά | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Όλη η τάξη κινείται μέσα στο γυμναστήριο ή στην αυλή «Κροκόδειλοι». | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Μια δραστηριότητα «Γράφω και ζωγραφίζω». Τα πράγματα που με τρομάζουν, και από τα οποία χρειάζομαι προστασία μέσα και έξω από το σπίτι. | |
Όλη η ομάδα ανταλλάσσει απαντήσεις. Πραγματικοί και φανταστικοί φόβοι. Ψάχνουμε τρόπους αντιμετώπισης τους, διατήρηση της ασφάλειας. | ||
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 | Όλη η τάξη μαζί. Φτιάχνουμε ένα δράκο από φανταστικούς φόβους. Ο φανταστικός μου δράκος. | |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Ανακεφαλαίωση του μαθήματοςσυζήτηση και ανταλλαγή. Άσκηση αξιολόγησηςομαδικός γύρος: «Το καλύτερο μέρος του σημερινού μαθήματος ήταν...». | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ |
Τα παιδιά μπορούν:
|
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ / ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ |
Η συζήτηση με τα παιδιά για πραγματικούς και φανταστικούς φόβους μπορεί να αποτελέσει ευαίσθητο θέμα. Τα παιδιά θα πρέπει να αισθανθούν σίγουρα ότι δεν θα τα κοροϊδέψουν εάν μοιραστούν τις αγωνίες τους και εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Είναι σημαντικό να μην πιέσουμε τα παιδιά να συμμετέχουν εάν δεν θέλουν. Τις ζωγραφιές και τα γραπτά να τις δείτε μονάχα εσείς, εάν έτσι επιθυμεί το παιδί. μπορεί να βοηθήσει εάν συμμετέχετε και εσείς στις δραστηριότητες. Η διατήρηση της ασφάλειας είναι διαρκής διαδικασία, το μάθημα πρέπει να εξακολουθήσει και τα μηνύματα χρειάζονται συνεχή ενίσχυση. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν για τους φόβους και τις ανησυχίες που έχουν, φανταστικούς ή πραγματικούς, και να τα γράψουν στο τετράδιο τους. Εναλλακτικές δραστηριότητες Τα παιδιά μπορούν:
|
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
τρομακτικός • πρόληψη • τρομαγμένος • φοβισμένος • αληθινός • αυτό που φέρνει δάκρυα • τρέμω • φαντάσματα τρομοκρατημένος • φαντασίωση ρεαλιστικός • φαντασία • ιδρώνω • παγώνω από το φόβο μου • τρομάζω πολύ • γεγονός • φοβητσιάρης • κακό • είμαι ασφαλής • όνειρα • τέρατα • ατυχήματα • προσέχω • μοιράζομαι • αγχωμένος • γενναίος • τόλμη • και πολλά ακόμη |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Εισαγωγή | |
Καλό θα ήταν να υπενθυμίσετε στα παιδιά το Μάθημα 5, Ενότητα 5 «Υποστηρίζουμε ο ένας τον άλλο», κατά την οποία αναγνώρισαν κάτι που τους φοβίζει ή τους ανησυχεί. Σε αυτό το μάθημα θα ασχοληθούμε με φόβους και ανησυχίες, με την πραγματική ή φανταστική ύπαρξη τους. Αναφερθείτε στο σκοπό του μαθήματος και καθησυχάστε τα παιδιά ότι θα μοιράζονται μονάχα ό,τι θέλουν να μοιραστούν. Υπενθυμίστε τους κανόνες ενδιαφέροντος, εάν χρειάζεται. | |
Δραστηριότητα 1 | |
Πείτε στα παιδιά ότι το παιχνίδι που θα παίξουν ονομάζεται «Κροκόδειλοι». Επιλέξτε ένα παιδί για να είναι ο κροκόδειλος. Ο σκοπός του παιχνιδιού είναι να περάσουν τα παιδιά από τη μία «όχθη» τα στρώματα στην άλλη. Ανάμεσα από τα στρώματα είναι το «ποτάμι». Ο «κροκόδειλος» πρέπει να πιάσει όσο περισσότερα παιδιά μπορεί φτάνει να βρίσκονται μέσα στο «ποτάμι». Όσα παιδιά ακουμπά βγαίνουν από το παιχνίδι. Αυξήστε τον αριθμό των «κροκοδείλων» για να τελειώσει πιο γρήγορα το παιχνίδι. Παίξτε το παιχνίδι μέχρι να μείνει μονάχα ένα παιδί που γίνεται τότε «κροκόδειλος». | |
Αφήστε χρόνο στα παιδιά να ηρεμήσουν και να ξελαχανιάσουν. Μιλήστε μαζί τους για την απόλαυση του παιχνιδιού, τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους. Η χαρά του να σε κυνηγούν. Πιθανές ερωτήσεις: Ήταν τρομακτικό; Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; Υπήρχε πραγματικά κροκόδειλος; Τονίστε ότι αν και όλοι ήξεραν πως ήταν παιχνίδι, η σκέψη ότι θα μας πιάσει και θα μας φάει ένας κροκόδειλος ήταν τρομακτική. | |
Δραστηριότητα 2 | |
Μοιράστε μολύβια, χαρτιά κλπ. Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν και να ονομάσουν ή να γράψουν σχετικά με αυτά που τα φοβίζουν, από αυτά που χρειάζονται προστασία σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο Έχει σημασία να γράψουν τους δικούς τους φόβους και να μη γράψουν αυτά που φοβούνται οι άλλοι. | |
Ζητήστε από κάθε παιδί να μιλήσει για ένα φόβο του. Γράψτε τις απαντήσεις τους κάτω από δύο επικεφαλίδες «Πραγματικότητα» και «Φαντασία». Ζητήστε από τα παιδιά να αναγνωρίσουν ποιο πρέπει να πάει σε ποια στήλη, ποιοι φόβοι είναι πραγματικοί και ποιοι είναι φανταστικοί. Ερευνήστε με τα παιδιά ποιοι φόβοι είναι χειρότεροι και γιατί, καθώς και για τα συναισθήματα που νιώθουν. Πιθανές ερωτήσεις: Τι σας Βοηθάει όταν είσαστε τρομαγμένοι; Ποιος σας βοηθάει; Πώς μπορείτε να εξασφαλίσετε την ασφάλεια σας; Μιλήστε με τα παιδιά για διαφορετικούς τρόπους διατήρησης της ασφάλειας. | |
Δραστηριότητα 3 | |
Σαν μια ομάδα τα παιδιά φτιάχνουν ένα δράκο από φανταστικούς φόβους, και τον απλώνουν σε ολόκληρη την αίθουσα. Μοιράστε εργασίες σε ομάδες παιδιών ή σε ζευγάρια, π.χ. χρωματισμός, κατασκευή του κεφαλιού, του σώματος, της ουράς. Κρεμάστε το δράκο στον τοίχο. | |
Μοιράστε φύλλα χαρτί στα παιδιά και ζητήστε τους να γράψουν τον χειρότερο φανταστικό φόβο που έχουν δοκιμάσει. Κατόπιν να κολλήσουν το χαρτί πάνω στο δράκο. Αλλιώς τα παιδιά μπορούν να φτιάξουν το δικό τους δράκο από φανταστικούς φόβους και να κολλήσουν τους φόβους τους επάνω. Με τη Βοήθεια των παιδιών φτιάξτε έναν κατάλογο: «Τι κάνω όταν φοβούμαι κάτι φανταστικό;». | |
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Συζήτηση και ανταλλαγή. Ανακεφαλαιώστε το μάθημα και τα σημαντικά που έμαθαν από κάθε δραστηριότητα. Εξηγήστε στα παιδιά ότι η ανάγκη για «Διατήρηση της ασφάλειας» είναι συνεχής και ότι και τα παιδιά, οι μεσήλικες και οι ηλικιωμένοι πρέπει να ξέρουν πώς να φροντίσουν για την ασφάλεια τους. Αξιολόγηση: Σε κύκλο να συμπληρώσουν την πρόταση «Το καλύτερο τμήμα του μαθήματος ήταν...». | |
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Τα παιδιά μπορούν:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...