Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 6. Προσέχω τον εαυτό μου
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
6.4 Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 1 ώρα εισαγωγή τουλάχιστον 2 ώρες για τα κολάζ | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Φανταζόμαστε: «Ο ασφαλέστερος χώρος για μένα». Νιώθω ανασφαλής. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Δράση σε τρεις μεγάλες ομάδες. Εντοπίζουμε ασφαλείς και μη ασφαλείς χώρους, Φτιάχνουμε ένα κολάζ για τη «Διατήρηση της ασφάλειας», «Είμαι ασφαλής στο σπίτι», «Είμαι ασφαλής στο σχολείο» και «Είμαι ασφαλής στην κοινότητα και στο περιβάλλον». | |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Συζήτηση και ανταλλαγή σε ομάδες. Προσωπική εφαρμογή των γνώσεων. Γραπτή αξιολόγηση στα ντοσιέ: «Τρία πράγματα, που έμαθα σε αυτό το μάθημα είναι.....» | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ | να σχεδιάσουν και να απευθύνουν προσκλήσεις στους γονείς και στα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας τους να έρθουν να δουν τη δουλειά που έκαναν σχετικά με τη «Διατήρηση της ασφάλειας» και να σκεφτούν και να καλέσουν και άλλους, π.χ. άλλες τάξεις, κλπ. |
ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ / ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ |
Η διατήρηση της ασφάλειας είναι μια έννοια που υπάρχει σε κάθε τομέα της ζωής μας από τη βρεφική ηλικία έως το θάνατό μας. Θα ήταν αδύνατο να καλύψουμε όλες τις πτυχές του θέματος σε ένα μάθημα και να μελετήσουμε εκτενώς γνώση, στάση, δεξιότητες και συμπεριφορά. Το μάθημα «Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα» αποτελεί εισαγωγική ενότητα με την προοπτική περαιτέρω μελέτης και επέκτασης σε κάποια εργασία στην τάξη. Μπορείτε να το εφαρμόσετε με τρεις διαφορετικές ομάδες που πραγματεύονται διαφορετικά θέματα και ανταλλάσσουν απαντήσεις ή οι ομάδες αλλάζουν θέμα σε τρία διαφορετικά μαθήματα. Προτείνουμε να χωρίσετε τις ομάδες από πριν φροντίζοντας να είναι μέσου όρου ικανότητας, και να μοιράσετε ρόλους μέσα στην ομάδα. Το μάθημα προσφέρει ευκαιρίες για την μελέτη των στερεοτύπων του διαχωρισμού. Προσοχή: σε αρκετές περιπτώσεις οι ενήλικες δεν θα επιτρέψουν στα παιδιά να αναλάβουν κάποιες ευθύνες. Καλό θα ήταν να αναγνωρίσετε αυτό το γεγονός. Είναι σημαντικό να μην υπάρχουν ίχνη αποτυχίας για τα παιδιά. Θα πρέπει να δείξετε ευαισθησία σε ξεχωριστές περιπτώσεις. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
Εναλλακτικές δραστηριότητες Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
προστατευμένος πνίγομαι • σίγουρος • προσέχω • τρομαγμένος • ασφαλής κώδικες • μειώνω τον κίνδυνο • φροντίζω • προετοιμάζω • σκέφτομαι από πριν • φυλάω • προστατεύω • αγχώδης • υπευθυνότητα • βοήθεια • υποστήριξη • προσεκτικός • μη ασφαλής • ρίσκο • φοβισμένος • δεν βιάζομαι • κίνδυνοι • κανόνες και κανονισμοί • εκτιμώ την κατάσταση • γνωρίζω τους κινδύνους |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Εισαγωγή | |
Αναφέρετε το σκοπό του μαθήματος. Εξηγήστε στα παιδιά ότι σήμερα θα εργαστούμε σε τρεις ομάδες, ερευνώντας τρεις διαφορετικούς χώρους. Εχει σημασία να καταγράφουν αυτά που βρίσκουν και να είναι έτοιμα να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στις άλλες ομάδες ώστε να επωφεληθούν όλοι. | |
Δραστηριότητα 1 | |
Ζητήστε από τα παιδιά να κλείσουν τα μάτια τους και να σκεφτούν κάποια στιγμή που αισθάνθηκαν απολύτως ασφαλή. Ρωτήστε τα: Πού είστε; Φανταστείτε το χώρο, το περιβάλλον, τους ανθρώπους. Πώς αισθάνεστε; Γιατί αισθάνεστε τόσο ασφαλείς; Ζητήστε από τα παιδιά να ανοίξουν τα μάτια τους όταν είναι έτοιμα και να ανταλλάξουν σκέψεις και συναισθήματα καθώς και τα μέρη που βρίσκονταν και αισθάνονταν ασφαλή. Καταγράψτε λέξεις σχετικές με τα συναισθήματα για μελλοντική χρήση. Επαναλάβετε την άσκηση, αυτή τη φορά όμως ζητώντας τους να σκεφτούν ένα μέρος όπου αισθάνονταν ανασφαλή και σε κίνδυνο. Ρωτήστε τα: Που είστε; Τι συμβαίνει; Πώς νιώθετε; Γιατί αισθάνεστε τόσο ανασφαλή; Για μια φορά ακόμη ζητήστε τους να μοιραστούν μαζί σας τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους, καταγράψτε λέξεις σχετικές με τα συναισθήματα. Δείξτε τους τα δύο φυλλάδια με «συναισθήματα». | |
Δραστηριότητα 2 | |
Χωρίστε τα παιδιά σε τρεις μεγάλες ομάδες. Δείξτε τις παρακάτω ερωτήσεις σε όλα τα παιδιά: Ζωγραφίστε τον εαυτό σας να είναι ασφαλής μέσα και έξω από το σπίτι, γράψτε από τι είστε ασφαλείς και πώς το καταφέρνετε. Ποιοι άλλοι τρόποι υπάρχουν για να διατηρήσετε την ασφάλεια σας; Ποιος σας βοηθάει; Εσείς πώς βοηθάτε τους άλλους; Ζητήστε από τα παιδιά να απαντήσουν στις ερωτήσεις πρώτα μόνοι τους, κατόπιν με ένα συνεργάτη και τέλος με ολόκληρη την ομάδα τους. Ζητήστε τους να χρησιμοποιήσουν τις απαντήσεις τους για να φτιάξουν ένα μεγάλο κολάζ/ιστορία σχετικό με τη «Διατήρηση της ασφάλειας στο σπίτι», «Διατήρηση της ασφάλειας στο σχολείο» ή τη «Διατήρηση της ασφάλειας στην κοινότητα και το περιβάλλον», χρησιμοποιώντας ζωγραφιές, γραπτά, υλικά για χρωμάτισμα. Ενθαρρύνετε τα να συμπεριλάβουν:
Πείτε τους ότι υπάρχουν βιβλία που μπορούν να κοιτάξουν εάν θέλουν, μέσα στην τάξη. Αφήστε χρόνο στα παιδιά να κοιτάξουν τα κολάζ των άλλων ομάδων, να κάνουν ερωτήσεις και να πουν τη γνώμη τους. |
|
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Μιλήστε με τα παιδιά για τη δουλειά που έκαναν, γι' αυτά που έμαθαν, για τη συχνή ύπαρξη μη ασφαλών ατόμων και πραγμάτων σύμφωνα με την εμπειρία τους. Πιθανές ερωτήσεις: Η δουλειά που κάνατε σήμερα πώς θα σας βοηθήσει στο μέλλον να είστε ασφαλείς; Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν στα ντοσιέ τους τρία καινούρια πράγματα που έμαθαν για τη διατήρηση της ασφάλειας και για την ευθύνη που έχουν σχετικά. | |
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Ζητήστε από τα παιδιά:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...