Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
2.1 Ομοιότητα και διαφορά |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ |
45-60 λεπτά |
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ | Τι κοινό έχουμε; | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Ομαδική συζήτηση - ομοιότητα και διαφορά στην τάξη μου. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | (ομαδική συζήτηση μαζί με τα μικρότερα παιδιά). Κοιτώντας τον ευρύτερο κόσμο - Η ανθρώπινη οικογένεια. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 | Προς μια καλύτερη συνεννόηση. Ένας κώδικας για την αντιμετώπιση των ανθρώπων. Γράφουμε ένα σύνθημα. | |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Συζήτηση και ανταλλαγή. | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ | Συνέχεια της εργασίας ανιχνεύοντας πολιτιστικές ομάδες και εθνικότητες στην κοινότητα του σχολείου. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Ζητήστε από τα παιδιά να μαζέψουν εικόνες, από έγχρωμα περιοδικά, ανθρώπων διαφορετικών εθνικοτήτων και πολιτισμών. Να αρχίσουν να ενημερώνονται για τους διαφορετικούς πολιτισμούς, που υπάρχουν μέσα στην κοινότητα του σχολείου, για τα ήθη και τις συνήθειες τους. Εναλλακτικές δραστηριότητες - Κάθε ομάδα να φανταστεί πως βρίσκεται σε ένα αερόστατο που πέφτει γρήγορα. Έχουν μαζί τους ένα μαχαίρι, ένα κουτί σπίρτα, ένα μαρκαδοράκι και ένα σαπούνι, και πρέπει να τα πετάξουν όλα εκτός από ένα. Ποιο αντικείμενο πρέπει να κρατήσουν; Παροτρύνετε τα παιδιά να αποδεχθούν και να σεβαστούν όλες τις διαφορετικές απόψεις. - Να φτιάξουν τα παιδιά εικόνες με «στάμπες από μελάνι» και να συζητήσουν σε ομάδες τι παρουσιάζει η καθεμιά. Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν να εκτιμούν τις διαφορετικές απόψεις και τα πλεονεκτήματα του να μοιράζεσαι και να ακούς την άποψη των άλλων. |
ΛΕΞΕΙΣ - ΚΛΕΙΔΙΑ |
ανταλλαγή • ανοχή • σεβασμός παίρνω τη θέση κάποιου • μονότονος • βαρετός χρωματιστός • προκατάληψη • άγνοια • διαφοροποίηση • όλοι ίδιοι • υπομονή κατανόηση • δουλεύω για την ειρήνη • συνεργασία • δίνω • παίρνω • διαφορετικός • ασυνήθιστος • σπάνιος • κοινός |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
|
Εισαγωγή | |
Ξεκινήστε το μάθημα υπενθυμίζοντας στα παιδιά τη μοναδικότητα τους (Ενότητα 1, Μάθημα 1). Σήμερα θα σκεφτούμε τον εαυτό μας ως μέλη ενός κόσμου, στον οποίο υπάρχουν πολλοί άνθρωποι διαφορετικών εθνικοτήτων, πολιτισμών, σωματικών διαφορών και προσωπικών επιλογών. Όλοι διαφέρουμε κατά κάποιο τρόπο αλλά έχουμε και κοινά. Σκεφτείτε τις οικογένειες μας! |
|
Εισαγωγική Δραστηριότητα |
|
Πείτε στα παιδιά να βρουν ένα συνεργάτη και να μιλήσουν για τρεις διαφορές, π.χ. χρώμα μαλλιών, προτιμήσεις στο φαγητό, και τρία κοινά που έχουν, π.χ. την ανάγκη να φάνε, παρόμοιο γούστο στη μουσική (με τα μικρά παιδιά αυτή η δραστηριότητα μπορεί να γίνει σε μορφή συζήτησης στην τάξη). | |
Δραστηριότητα 1 | |
Δώστε στα παιδιά την ευκαιρία να μοιραστούν τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. Γράψτε τις απαντήσεις τους σε δύο φύλλα χαρτί και επαναλάβετε τα ευρήματα τους. Συγκεντρωθείτε στις ομοιότητες - ιδιαίτερα αυτές που αφορούν σε βασικές τους ανάγκες, π.χ. ανάγκη για αγάπη, ζεστασιά, φαγητό κλπ. Παροτρύνετε τα παιδιά να αναγνωρίσουν την ποικιλία και το χρώμα που υπάρχει από τη διαφορετικότητα, καθώς και πόσο βαρετός και ομοιόμορφος θα ήταν ο κόσμος αν ήμασταν όλοι ίδιοι. |
|
Δραστηριότητα 2 | |
Μοιράστε ομάδες καρτών με ζώα, από έξι κάρτες α (κάθε ομάδα). Ζητήστε από τα παιδιά να βρουν τις ομάδες τους μιμούμενα τις κινήσεις των ζώων που είναι ζωγραφισμένα πάνω στις κάρτες. Δώστε ένα φύλλο χαρτί στην κάθε ομάδα, κόλλα - και κομμένες εικόνες, εάν χρειάζεται. Ζητήστε από τα παιδιά να δουλέψουν σαν ομάδα και να φτιάξουν ένα κολάζ με τις εικόνες που έχουν μαζέψει (βλ. Προεργασία του μαθήματος). Κρεμάστε τα φύλλα χαρτιού ώστε να σχηματιστεί ένα μεγάλο κολάζ «Της ανθρώπινης οικογένειας». | |
Συζητήστε με τα παιδιά για την εικόνα τονίζοντας τις εμφανείς διαφορές και δίνοντας έμφαση στις ομοιότητες. Πιθανές ερωτήσεις: Γιατί υπάρχουν προβλήματα τόσο συχνά μεταξύ διαφορετικών ομάδων ανθρώπων; Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε να καταργηθούν κάποια από τα όρια που υπάρχουν; Πώς μπορούμε να συνυπάρξουμε καλύτερα ο ένας με τον άλλο; Γράψτε τις απαντήσεις. |
|
Δραστηριότητα 3 | |
Για τα μεγαλύτερα παιδιά. Τα παιδιά επιλέγουν συνεργάτες. Ζητήστε τους να βρουν θετικούς τρόπους αντιμετώπισης των ανθρώπων άσχετα με το παρελθόν τους και να γράψουν έναν κώδικα ή σύνθημα που να ενθαρρύνει τις καλές σχέσεις και την κατανόηση. Ως σημείο έναρξης μπορεί να είναι ο τρόπος με τον οποίο θα ήθελαν να τους συμπεριφέρονται. Παροτρύνετε τα παιδιά να είναι όσο πιο απλά μπορούν. Ζητήστε από κάθε ζευγάρι να πει ή να απαγγείλει στην υπόλοιπη ομάδα το σύνθημα του. |
|
Συνέχεια και αξιολόγηση |
|
Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή γνώσεων. Όλοι λένε: «Ένα καινούριο πράγμα που έμαθα στο σημερινό μάθημα είναι...» |
|
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια |
|
Τα παιδιά να ψάξουν να βρουν πόσες διαφορετικές ομάδες και εθνικότητες υπάρχουν στην περιοχή που ζουν και να το γράψουν στα ατομικά τους τετράδια. |
|
Επιπλέον εργασίες |
|
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
Σε κάθε μάθημα θα πρέπει να ενθαρρύνετε τα παιδιά προς τη συνεργασία, την ανοχή και την κατανόηση. |
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...