Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 5. Αντιμετωπίζω προκλήσεις
Υπάρχουν πολλά κοινά σημεία ανάμεσα σε αυτό το μάθημα και το προηγούμενο. Η κριτική σκέψη είναι πολύ σημαντική όσον αφορά την εκτίμηση του κινδύνου.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ||
ΤΙΤΛΟΣ |
5.2 Διακινδυνεύω |
|
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45 - 60 λεπτά | |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ | Ορισμός του κινδύνου. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Συμπληρώνουμε τα διαγράμματα «Μια μέρα στη ζωή του/της.....». Εντοπίζουμε τους κινδύνους και τις ριψοκίνδυνες συμπεριφορές. Ανταλλαγή με ένα συνεργάτη. |
|
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Συζήτηση και ανταλλαγή. Κίνδυνοι, κανόνες και διατήρηση της ασφάλειας. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 | Ερευνώντας επικίνδυνες καταστάσεις και το βαθμό επικινδυνότητας. Φτιάχνω σύμβολα. | |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ | Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή. Αξιολόγηση; Ατομικά «Κάτι που πρέπει να δουλέψω......», για τα ντοσιέ. | |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ |
Ζητήστε από τα παιδιά: να μιλήσουν σε κάποιον από το σπίτι για το μάθημα και γι' αυτά που έμαθαν σχετικά με τους κινδύνους. να φτιάξουν με τη βοήθεια κάποιου από το σπίτι ένα τραγουδάκι ή ένα δίστιχο με ομοιοκαταληξία για τους κινδύνους και τη διατήρηση της ασφάλειας. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Ζητήστε από τα παιδιά πριν από το μάθημα να προσπαθήσουν να θυμηθούν όλα όσα κάνουν καθημερινά και να σημειώσουν στο τετράδιο τους οτιδήποτε ασυνήθιστο. Τα παιδιά θα μπορούσαν να ετοιμάσουν από μόνα τους το διάγραμμα «Μια ημέρα στη ζωή του/της......» για να τα χρησιμοποιήσουν στην τάξη. Εναλλακτικές δραστηριότητες
|
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
βοήθεια • συνεχίζω • πολύ ενδιαφέρον • αγχώδης • τρομακτικός • επωφελούμαι • αναπτύσσω • ενθαρρύνω • τολμώ • προσεκτικός • φοβισμένος • μεγάλος κίνδυνος • κόστος • σταματώ • μαθαίνω • τολμηρός • κάνω εντύπωση • υπερόπτης • διστάζω • υποστηρίζω • ρωτώ • πόνος • μικρός κίνδυνος • προχωρώ • προοδεύω • πάω μπροστά • είναι επικίνδυνο |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Εισαγωγή | |
Μιλήστε με το παιδιά για τον κίνδυνο και την έννοια φράσεων όπως «Θα το διακινδυνεύσω», «Είναι κάπως επικίνδυνο», «Μεγάλος κίνδυνος», «Μικρός κίνδυνος». Ένας ορισμός από το λεξικό όσον αφορά τον κίνδυνο είναι: Έκθεση σε πιθανώς άσχημες συνέπειες, τραυματισμό ή απώλεια. Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν κάτι επικίνδυνο που έκαναν πρόσφατα, ζητώντας από ένα ή δύο να το πουν και στους υπόλοιπους. Αναφερθείτε στο σκοπό του σημερινού μαθήματος. | |
Δραστηριότητα 1 | |
Μοιράστε τα διαγράμματα «Μια ημέρα στη ζωή του/της...». Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν το όνομα τους στον τίτλο και να συμπληρώσουν το διάγραμμα με αυτά που έκαναν χθες είτε γράφοντας είτε/και ζωγραφίζοντας. Μετά να διαβάσουν το διάγραμμα και να ζωγραφίσουν ένα μεγάλο κόκκινο «Κ» δίπλα σε κάθε δραστηριότητα που ίσως εμπεριείχε κίνδυνο. Ζητήστε από τα παιδιά να εντοπίσουν τον κίνδυνο καθώς και τι μπορούσε να είχε συμβεί. Να ανταλλάξουν διαγράμματα και «κινδύνους» με ένα συνεργάτη. | |
Δραστηριότητα 2 | |
Συζήτηση και ανταλλαγή ευρημάτων από τη Δραστηριότητα 1. Εξηγήστε ότι όλοι ρισκάρουμε καθημερινά και ο βαθμός επικινδυνότητας ποικίλλει από δραστηριότητα σε δραστηριότητα, εξαρτάται από το χώρο και από το ποιος ρισκάρει. Συζητήστε με τα παιδιά:
|
|
Δραστηριότητα 3 | |
Μοιράστε τις κάρτες με τις βούλες στην τύχη και ζητήστε από τα παιδιά να σχηματίσουν ομάδες με τα άτομα που έχουν ομοιόχρωμη βούλα με εκείνους. Ζητήστε από την κάθε ομάδα να σκεφτεί διάφορες περιπτώσεις που μπορεί να περικλείουν κινδύνους και να τις καταγράψουν. Εάν δεν τις έχουν συμπεριλάβει, προτείνετε να συμπεριλάβουν στον κατάλογο τους: «Φεύγω με κάποιον άγνωστο ή χωρίς να το ξέρει κανείς» και «Παίρνω άγνωστες ουσίες/ ποτά από μεγαλύτερα παιδιά». Κατόπιν η κάθε ομάδα να φτιάξει/επινοήσει σήματα «Κίνδυνος Μην το κάνεις», «Να είσαι προετοιμασμένος Πρόσεχε» και «Είναι ασφαλές να συνεχίσεις» και να τα ζωγραφίσει σε λευκές κάρτες. Για παράδειγμα μια νεκροκεφαλή με τα δύο κόκαλα, ένα θαυμαστικό, μια πράσινη σημαία ή φανάρια ή πρόσωπα συνοφρυωμένα, ουδέτερα, χαμογελαστά κλπ. Τα παιδιά μπορούν να επινοήσουν δικά τους. Κάθε ομάδα κοιτάει τον κατάλογο της, και μετά τη συζήτηση σχεδιάζουν τα κατάλληλα σήματα. Παροτρύνετε τα παιδιά να εντοπίσουν και να αξιολογήσουν το βαθμό επικινδυνότητας και να βρουν τρόπους για να μειώσουν τον κίνδυνο στην κάθε περίπτωση. Τονίστε τη σημασία που έχει να γνωρίζουν τους κινδύνους. Κρεμάστε τα φυλλάδια που έφτιαξαν οι ομάδες. Σημείωση για τον εκπαιδευτικό: Αυτή η δραστηριότητα είναι καλή ευκαιρία για να μελετηθεί ο χώρος των ναρκωτικών σε βάθος, τα αποτελέσματα της λήψης ναρκωτικών και οι κίνδυνοι που εμπεριέχονται, καθώς και τα πολλά πλεονεκτήματα κάποιων ουσιών κατά διαφόρων ασθενειών. Αυτό μπορεί να χρειάζεται παραπάνω χρόνο από αυτόν που προβλέπεται για το μάθημα. Καλό θα ήταν να μάθετε τι γνωρίζουν τα παιδιά γι' αυτό το θέμα και να ξεκινήσετε από εκεί |
|
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Ζητήστε από τις ομάδες να περιγράψουν και να μοιραστούν με τους υπόλοιπους ένα περιστατικό. Αφήστε στα παιδιά τη δυνατότητα να κοιτάξουν τα χαρτιά των άλλων. Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή σκέψεων, συναισθημάτων και γνώσεων. | |
Αξιολόγηση: Ζητήστε από κάθε παιδί να σημειώσει στο τετράδιο του κάτι που κατά τη γνώμη του πρέπει να δουλέψει ακόμη όσον αφορά τους κινδύνους, και να το μοιραστεί με ένα φίλο ή με κάποιον από την οικογένεια του, εάν θέλει. | |
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Ζητήστε από τα παιδιά:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...