Pin it

Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο

 

Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας

Δεξιότητες για Παιδιά του Δημοτικού

Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)

Ενότητα 1. Εγώ – ένας ξεχωριστός άνθρωπος

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΙΤΛΟΣ

  1.5 Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ   45 - 60 λεπτά
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ Όλοι αναφέρουν μια χαρούμενη ανάμνηση που έχει σχέση με τους ανθρώπους που αγαπώ.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

Συζήτηση, που ακολουθείται από ζωγραφική και γράψιμο. Τα πράγματα που κάνω και κάνουν τους ανθρώπους που αγαπώ να αισθάνονται χαρά, λύπη ή θυμό.

Ομαδική συζήτηση.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 Συζήτηση: Για ποιο λόγο είμαι ξεχωριστός/ή στους ανθρώπους από τον κύκλο (σχέσεων) μου;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

Συμπληρώνει το κάθε παιδί από ένα φυλλάδιο «Είμαι ξεχωριστός/ή επειδή...»
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Συζήτηση και εφαρμογή. Ερωτήσεις κλειδιά.

Γύρος της ομάδας, με φυσιογνωμίες χαμογελαστές και συνοφρυωμένες.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ   Συμπληρώνουν από ένα έντυπο «Είμαι ξεχωριστός επειδή...»
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
  • να αρχίσουν να σκέφτονται ποια είναι τα συστατικά μέρη μιας σχέσης και ποιος ο δικός τους ρόλος σε αυτήν.
  • να δουν τον εαυτό τους σαν σημαντικό και αξιόλογο μέλος του κύκλου των σχέσεων τους.
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ
  • στυλό, μολύβια, χαρτιά και υλικά για ζωγραφική.
  • έναν πίνακα ή μεγάλα χαρτιά σε πίνακα και χοντρούς μαρκαδόρους.
  • τα σχέδια από την έκθεση και τον κατάλογο «Για ποιους λόγους είναι ξεχωριστοί οι άνθρωποι που θεωρώ ως τέτοιους;» από το προηγούμενο μάθημα.
  •  ξεχωριστά φύλλα από λεπτό χαρτόνι, εάν είναι δυνατό, αν όχι από χαρτί για το «Είμαι ξεχωριστός άνθρωπος επειδή...».
  • κάρτες για το χωρισμό των παιδιών σε ζευγάρια κάρτες με αντίθετα (για τα μεγαλύτερα παιδιά), π.χ. ψηλός κοντός, ή εικόνες ζώων μητέρας μωρού, ζωγραφισμένες ή κολλημένες πάνω σε κάρτες (για τα μικρότερα παιδιά).
  • τα ατομικά τετράδια.
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

  • να ξανακοιτάξουν τους κύκλους σχέσεων που είχαν φτιάξει σε ομάδες στο προηγούμενο μάθημα και να ετοιμάσουν το καθένα το δικό του, το οποίο θα χρησιμοποιήσουν στην Δραστηριότητα 2.
  • να ετοιμάσουν και να διακοσμήσουν φύλλα «Είμαι ξεχωριστός επειδή...». Να γράψουν το όνομα τους στην πίσω μεριά του φύλλου.

Εναλλακτικές δραστηριότητες

Εργασία για μικρές ομάδες τριών ή τεσσάρων ατόμων. Η κάθε ομάδα πρέπει να φτιάξει έναν κατάλογο με πέντε πράγματα που κάνει, και οι ξεχωριστοί τους άνθρωποι χαίρονται και πέντε πράγματα που κάνουν τους ξεχωριστούς τους ανθρώπους να λυπούνται. Ύστερα επιλέγουν ένα από αυτά και το παρουσιάζουν σε άλλη ομάδα ή στην τάξη με θέατρο ή με μαριονέτες.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

Ίδιες με αυτές της Ενότητας 1, Μάθημα 4. Επιπλέον

υπομονή • κακή συμπεριφορά • χάνω την υπομονή μου • απολογούμαι • βοηθώ • εξυπηρετικός • νιώθω δυστυχισμένος/η, λυπημένος/η • αγαπώ • συγχωρώ • αγκαλιές και φιλιά

ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή
Περιληπτική ανακεφαλαίωση του προηγούμενου μαθήματος, τραβώντας την προσοχή των παιδιών στην «Έκθεση για τους ξεχωριστούς, για μας, ανθρώπους» και στους λόγους για τους οποίους είναι ξεχωριστοί. Ξεκινήστε το σημερινό μάθημα τονίζοντας:

πως ενώ έχουμε όλοι ανθρώπους που αγαπάμε τους ξεχωριστούς μας ανθρώπους υπάρχουν ίσως στιγμές που νιώθουμε πως δεν τους αγαπάμε καθόλου, π.χ. όταν έχουμε θυμώσει μαζί τους (ζητήστε παραδείγματα από τα παιδιά).

  • πως οι πράξεις και τα λόγια μας τους κάνουν να νιώθουν χαρά ή θυμό ή λύπη.
  • πως είναι φυσιολογικό να έχουμε καλές όπως και όχι, τόσο, καλές στιγμές και αντίστοιχα συναισθήματα με τους ανθρώπους που αγαπάμε.
  • πως παρ' όλα αυτά εξακολουθούν να είναι ξεχωριστοί για μας όπως άλλωστε και εμείς γι' αυτούς για πολλούς λόγους.
Εισαγωγική Δραστηριότητα
Ζητήστε από κάθε παιδί να σας πει σε μια πρόταση ένα παράδειγμα από μια χαρούμενη ανάμνηση που έχει σχέση με τους ανθρώπους που αγαπά είτε από τον εσωτερικό κύκλο είτε από τον εξωτερικό. Γράψτε καινούριες λέξεις και φράσεις.
Δραστηριότητα 1

Μοιράστε ζευγάρια κάρτες στην τύχη και ζητήστε από τα παιδιά να βρουν το ζευγάρι τους (βλ. «Θα χρειαστείτε»). Ζητήστε από τα παιδιά να συζητήσουν τι κάνουν ώστε οι άνθρωποι που αγαπούν να νιώθουν α. χαρούμενοι β. λυπημένοι ή/και θυμωμένοι. Πώς το καταλαβαίνουν; Τι κάνουν, τι λένε; Οι άνθρωποι που αγαπούν τι τους λένε; Κατόπιν πρέπει τα παιδιά να επιλέξουν ένα από όλα να το σχεδιάσουν και να το περιγράψουν. Κρεμάστε τα σχέδια να τα δουν όλοι.
Δραστηριότητα 2
Ομαδική συζήτηση και ανταλλαγή. Τονίστε πως όλοι επηρεάζουμε ο ένας τον άλλο με τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε.

Πιθανές ερωτήσεις: Οι «ξεχωριστοί μας άνθρωποι» μας αγαπάνε μόνο γι' αυτά που κάνουμε και αυτά που λέμε; Γιατί είμαστε ξεχωριστοί γι' αυτούς; Φτιάξτε έναν κατάλογο με τις απαντήσεις των παιδιών.

Δραστηριότητα 3

Μοιράστε τις κάρτες/φύλλα «Είμαι ξεχωριστός/ή επειδή...». Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν τρεις λόγους ο καθένας στην κάρτα του, αφήνοντας ταυτόχρονα χώρο και για άλλους. Με τα μικρότερα παιδιά μειώστε τον αριθμό και ίσως χρειαστεί να γράψετε εσείς στις κάρτες τους. Ζητήστε από τα παιδιά να ξαναγίνουν ζευγάρια όπως πριν και να προσθέσουν από έναν ακόμη λόγο στα καρτελάκια.

Σημείωση για το διδάσκοντα:

Αν και ίσως δεν είναι εφικτό κατά τη διάρκεια του μαθήματος, εάν εσείς προσθέσετε ένα λόγο στο καρτελάκι του κάθε παιδιού θα τονώσετε πολύ την αυτοεκτίμησή του.

Συνέχεια και αξιολόγηση

Ερωτήσεις κλειδιά:
  • Με ποιους τρόπους επηρεάζουμε τους ανθρώπους που αγαπάμε;
  • Πώς μπορούμε να τους κάνουμε χαρούμενους;
  • -Γιατί εξακολουθούμε να είμαστε ξεχωριστοί γι' αυτούς, ακόμη κι αν συμπεριφερόμαστε άσχημα;
 Τα παιδιά να ζωγραφίσουν χαμογελαστές ή συνοφρυωμένες φυσιογνωμίες σε φύλλα χαρτί ανάλογα με το πώς νιώθουν για το μάθημα και να τα κρατήσουν ψηλά.

Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια

 

Τα παιδιά παίρνουν τα καρτελάκια τους στο σπίτι και ζητούν από κάποιους από τους ανθρώπους που αγαπούν να προσθέσουν από ένα λόγο και να το μονογράψουν.

Επιπλέον εργασίες

 

Τα παιδιά θα μπορούσαν:

  • να ερευνήσουν περαιτέρω τα συστατικά στοιχεία των σχέσεων μέσω ομαδικής και οικογενειακής εργασίας και της λογοτεχνίας.
  • να φτιάξουν κύκλους καλών και όχι -τόσοκαλών συναισθημάτων οι οποίοι να απεικονίζουν τα σχέδια τους από τη Δραστηριότητα 1.
  • να φτιάξουν σχέδια δράσης για ένα στοιχείο της δικής τους συμπεριφοράς που επιθυμούν να αλλάξουν.
  • να αφηγηθούν θεατρικά επιλεγμένα περιστατικά με διαφορετικές προσεγγίσεις και αποτελέσματα.
  • να βρουν ιστορίες έντονης οικογενειακής πίστης και τρόπους, με τους οποίους οι οικογενειακοί δεσμοί μπορούν να ενισχυθούν ή να σπάσουν.

Επισκέψεις από 1-1-2005:

Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998

Περιεχόμενα ενότητας

 Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού"

Βασικά Μαθήματα

Δημιουργώντας μια τάξη που ενδιαφέρεται

 Δουλεύω σαν ομάδα

 Κάνοντας το σχολείο ασφαλέστερο

Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος

Η μοναδικότητα μου

Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης

Μεγαλώνω και αλλάζω

Οι άνθρωποι που αγαπώ (1)

Οι άνθρωποι που αγαπώ (2)

Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς

Ομοιότητα και διαφορά

 Ποιος είναι ο φίλος;

 Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις

Οι άνθρωποι που με βοηθούν

Ενδιαφέρομαι για τους άλλους

Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα

Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων

 Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων

 Επίλυση διαφωνιών με ηρεμία

Και οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα

Απώλεια και θλίψη

Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες

Μαθαίνω να ακούω σωστά

 Μαθαίνω να επικοινωνώ σωστά

 Μαθαίνω να διαπραγματεύομαι

Βρίσκομαι σε ετοιμότητα

Τα λάθη επιτρέπονται

Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις

Εισαγωγή στον κριτικό τρόπο σκέψης

 Διακινδυνεύω

 Πιέσεις και επιρροές

Είμαι υπεύθυνος

Υποστηρίζει ο ένας τον άλλο

Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου

Νοιάζομαι για το σώμα μου

Πραγματικότητα ή φαντασίωση

 Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό;

Ασφαλείς άνθρωποι, ασφαλείς χώροι, ασφαλή πράγματα

Διατηρώντας την ασφάλεια – Προσωπικοί στόχοι

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...