Η εκπαίδευση στο Δημοτικό σχολείο
Επιμέλεια Ιστοχώρου: Διον. Κ. Παρούτσας
Προάγοντας την Προστασία του Παιδιού (από έκδοση του ΚΕΘΕΑ εγκεκριμένη από το Π.Ι.)
Ενότητα 2. Ένας από τους πολλούς
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
||
ΤΙΤΛΟΣ |
2.2 Ποιος είναι ο φίλος; | |
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ | 45-60 λεπτά | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ | Σκεφτόμαστε όλοι γύρω από τη λέξη «φίλος». Γενική συζήτηση για τη θέση και τη σημασία των φίλων. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1 | Αναγνωρίζοντας φίλους, διαλέγω έναν. Ζωγραφιές ή λέξεις. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2 | Ανταλλαγή με ένα συνεργάτη. Συμπληρώνουν μαζί το χάρτη της καλής φιλίας. Συζήτηση και ανταλλαγή. | |
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 | Να παρουσιάσουν τα παιδιά μία πλευρά της καλής φιλίας. | |
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ |
|
Συζήτηση και ανταλλαγή. Ερωτήσεις κλειδιά. Τα παιδιά λένε πόσο τους άρεσε, επωφεληθείτε πηγαίνοντας στις τέσσερις γωνίες του δωματίου. |
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ | Καταγραφή στα ατομικά τετράδια. Ανεύρεση και πρακτική εφαρμογή νέων τρόπων ένδειξης καλής φιλίας προς ένα στενό φίλο. |
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά:
|
ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ |
|
ΠΡΟΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν και εάν είναι δυνατόν να φτιάξουν έναν κατάλογο με όλους τους φίλους τους. Παροτρύνετε τους να συμπεριλάβουν και φανταστικούς φίλους, μεγάλους και κατοικίδια ζώα. Να φέρουν τον κατάλογο στο μάθημα.
Εναλλακτικές δραστηριότητες Τα παιδιά θα μπορούσαν:
|
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ |
ευγενικός • γενναιόδωρος • στοργικός • υποστηρίζει • ανταλλαγή • εξυπηρετικός • παίζει μαζί μου • καταλαβαίνει • ειλικρινής • πιστός • σεβασμός • πάντα κοντά μου • λέει αλήθεια • αξιόπιστος |
ΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | |
Εισαγωγική Δραστηριότητα | |
Ζητήστε από τα παιδιά να συγκεντρωθούν στη λέξη «φίλος» και μετά να σκεφτούν και να πουν λέξεις που τους έρχονται στο μυαλό σχετικά. Γράψτε τις απαντήσεις. Μιλήστε μαζί τους για τις απαντήσεις τους και για τις πολλές πλευρές της φιλίας. Πιθανές ερωτήσεις: Γιατί είναι τόσο σημαντικοί οι φίλοι; Πότε χρειαζόμαστε φίλους; Ποια είναι τα διάφορα είδη φίλων που έχουμε; Είναι όλοι μας οι φίλοι καλοί φίλοι; Είναι οι μεγάλοι και τα κατοικίδια ζώα μας φανταστικοί φίλοι; Εξηγήστε στα παιδιά ότι σε αυτό το μάθημα θα μιλήσουμε για το τι κάνει ένα φίλο καλό. | |
Δραστηριότητα 1 | |
Ζητήστε από τα παιδιά να κοιτάξουν τους καταλόγους με φίλους (εάν τους έχουν κάνει) ή να σκεφτούν και να φτιάξουν τώρα έναν κατάλογο με τους φίλους τους. Γιατί είναι φίλος ο καθένας από αυτούς; Τα παιδιά επιλέγουν ένα φίλο. Τα μικρότερα παιδιά να ζωγραφίσουν το φίλο και να γράψουν μια πρόταση για να τον/την περιγράψουν. Τα μεγαλύτερα παιδιά να φτιάξουν ένα γρήγορο σκίτσο του φίλου/της φίλης τους και να Βρουν μια λέξη που να τον/την περιγράφει. Ζητήστε από τα παιδιά να τα διακοσμήσουν στην άκρη. |
|
Δραστηριότητα 2 | |
Πείτε στα παιδιά να ανταλλάξουν εικόνες ή λέξεις με κάποιον. Συζήτηση και ανταλλαγή: «Ποιες είναι οι ιδιότητες του καλού φίλου;» Παρουσιάστε το χάρτη: «Καλός φίλος είναι...» και ζητήστε από τα παιδιά να συμπληρώσουν λέξεις που να περιγράφουν έναν καλό φίλο (εάν είναι απαραίτητο γράψτε εσείς τις λέξεις που θα σας πουν). |
|
Δραστηριότητα 3 | |
Για τα μεγαλύτερα παιδιά: Μοιράστε κάρτες «Χαρούμενη οικογένεια» ή παζλ από ευχετήριες κάρτες στην τύχη. Τα παιδιά πρέπει να σχηματίσουν ομάδες. Ζητήστε από κάθε ομάδα να επιλέξει μία ιδιότητα για καλή φιλία και να ετοιμάσουν μια σύντομη παράσταση ή επίδειξη της, π.χ. μοιράζομαι, ενδιαφέρομαι. Τα υπόλοιπα παιδιά πρέπει να μαντέψουν ποια είναι αυτή η ιδιότητα. Αφήστε χρόνο στα παιδιά να ηρεμήσουν και να βγουν από τους ρόλους τους. |
|
Για τα μικρότερα παιδιά: Ζητήστε από τα παιδιά να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να δείξουν σε κάποιο φίλο τους ότι ενδιαφέρονται γι' αυτόν και να το πραγματοποιήσουν. |
|
Συνέχεια και αξιολόγηση | |
Συζήτηση και ανταλλαγή. Πιθανές ερωτήσεις: Τι καινούρια πράγματα μάθαμε για τη φιλία; Πώς μπορούμε να τα εφαρμόσουμε αυτά; Πότε ένας φίλος δεν είναι και «τόσο καλός»; Πώς μπορούμε να δείξουμε στους φίλους μας ότι μας ενδιαφέρουν; Για την αξιολόγηση, κρεμάστε τέσσερα σημειώματα στις τέσσερις γωνίες του δωματίου και πείτε στα παιδιά να απαντήσουν στις εξής ερωτήσεις και να επιλέξουν μια γωνία σύμφωνα με τις απαντήσεις τους: Σας άρεσε το μάθημα; Πόσο σας βοήθησε; Παροτρύνετε τους να απαντήσουν μόνοι τους και να μην επηρεαστούν από τους υπόλοιπους |
|
Εργασίες για το σπίτι και την οικογένεια | |
Τα παιδιά:
|
|
Επιπλέον εργασίες | |
Τα παιδιά θα μπορούσαν να εκτελέσουν τις Εναλλακτικές δραστηριότητες και:
Σημείωση για το διδάσκοντα: Θα χρειαστείτε τον κατάλογο με τα συστατικά στοιχεία μιας καλής φιλίας για το επόμενο μάθημα. |
Επισκέψεις από 1-1-2005:
Βιβλιογραφική αναφορά σε αυτή τη σελίδα:
ΚΕΘΕΑ 1998
Περιεχόμενα ενότητας |
Οδηγίες Χρήσης του Προγράμματος "Δεξιότητες για παιδιά του Δημοτικού" |
Βασικά Μαθήματα |
Ενότητα 1 Εγώ Ένας ξεχωριστός άνθρωπος |
Ενότητα 2 Ένας από τους πολλούς Συνυπάρχω με τους άλλους, δημιουργώ, διαλύω, διατηρώ σχέσεις |
Ενότητα 3 Συναισθήματα και αισθήματα Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων Αντιμετώπιση έντονων συναισθημάτων |
Ενότητα 4 Μαθαίνω καινούριες δεξιότητες |
Ενότητα 5 Αντιμετωπίζω προκλήσεις |
Ενότητα 6 Προσέχω τον εαυτό μου Πότε ένα μυστικό δεν είναι μυστικό; |
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ
Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωΚ ή cookies) κυρίως για την προβολή διαφημίσεων από την Google Μάθετε περισσότερα...