Αυτό το σάιτ χρησιμοποιεί Κώδικα Καταγραφής (ΚωK ή cookies)  κυρίως για προβολή διαφημίσεων της Google  - Μάθετε περισσότερα...

Επιμέλεια ιστοχώρου Διον.Κ.Παρούτσας

 
 


 ΑρχικήΕπικοινωνία | Ταυτότητα | Πλοήγηση | Downloads


 
 

Πληροφοριακό υλικό για το Project "Φωτογραφία"

Η φωτογραφική μηχανή

Είδη μηχανών

Κρατώντας τη μηχανή

Σκόπευτρο και εστίαση

Διάφραγμα-Ταχύτητα 

Βάθος Πεδίου


Διάφραγμα και Ταχύτητα

Μετά την εστίαση, το διάφραγμα και η ταχύτητα είναι δύο από τις σπουδαιότερες ρυθμίσεις της μηχανής Μαζί καθορίζουν την έκθεση το διάφραγμα καθορίζει το ποσό του φωτός που θα πέσει στο φιλμ ενώ η ταχύτητα του φωτοφράκτη καθορίζει για πόση ώρα το φως θα επιδράσει πάνω στο φιλμ

Εκτός από την έκθεση το διάφραγμα και η ταχύτητα επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο θα καταγραφεί το αντικείμενο ή το θέμα γενικά. Το άνοιγμα του διαφράγματος επηρεάζει και το βάθος πεδίου, όπως εξηγείται και παρακάτω. Η ταχύτητα του φωτοφράκτη ελέγχει τον τρόπο με τον οποίο θα καταγραφεί η κίνηση.

Το άνοιγμα του διαφράγματος καθορίζεται από ένα μηχανισμό, όπως αυτόν της ίριδας. Κάθε ρύθμιση διαφράγματος ονομάζεται "αριθμός f" ή "στοπ" και υπολογίζεται διαιρώντας τη διάμετρο του ανοιχτού διαφράγματος με την εστιακή απόσταση του φακού. Ανοίγοντας το διάφραγμα κατά ένα στοπ διπλασιάζεται η ποσότητα του φωτός που περνά από το φακό

Οι ρυθμίσεις της ταχύτητας είναι καθορισμένες σε μια σειρά από κλάσματα του δευτερολέπτου. Κάθε ρύθμιση διπλασιάζει ή μειώνει στο μισό την ταχύτητα όπως κάθε στοπ διπλασιάζει ή μειώνει στο μισό το φως που περνά από το διάφραγμα. Μπορείτε με πολλούς συνδυασμούς διαφράγματος και ταχύτητας να πετύχετε την ίδια έκθεση, όπως εξηγείται κάτω.

Αν κινηθείτε, εσείς ή το θέμα σας, όσο ο φωτοφράκτης είναι ανοιχτός, θα πάρετε μια θολή φωτογραφία. Έτσι, σε πολύ χαμηλές ταχύτητες φωτοφράκτη το κούνημα της εικόνας θα γίνει φανερό στη φωτογραφία Ένας κανόνας είναι να μη χρησιμοποιείτε ταχύτητες πιο μικρές από την εστιακή απόσταση του φακού σας. Για παράδειγμα, η πιο μικρή ταχύτητα με τη μηχανή στο χέρι και φακό 50 mm είναι 1/60 sec.

Μηχανές με ακαθόριστη μόνιμη ταχύτητα συνήθως εργάζονται με 1175 sec. Οι μηχανές ηλεκτρονικού φωτοφράκτη, με αυτόματη έκθεση, χρησιμοποιούν ταχύτητες από 1 sec μέχρι 1/500 sec. Τα αυτόματα συστήματα θα σας δώσουν ακριβείς εκθέσεις, αλλά χωρίς να μπορείτε να τις διαλέξετε ο ίδιος.

Έλεγχος του Διαφράγματος και έκθεση 

Ο δακτύλιος των διαφραγμάτων είναι τοποθετημένος στο σώμα του φακού. Η κλίμακα από αριθμούς f είναι διεθνής αλλά η διαβάθμιση της εξαρτάται από τον τύπο του φακού.

Διπλασιάζοντας τη διάμετρο του ανοίγματος του διαφράγματος τετραπλασιάζεται η έκθεση όπως δείχνουν και οι φωτογραφίες. Οι περισσότεροι φακοί έχουν ενδιάμεσα στοπ που διπλασιάζουν το φως που περνά οπό το διάφραγμα (ισορροπώντας έτσι το διπλασιασμό της ταχύτητας).

Αν και οι ευρυγώνιοι φακοί δίνουν φωτεινότερες εικόνες από τους τηλεφακούς η κλίμακα f δίνει σταθερές εκθέσεις ακόμη και αν αλλάξετε φακό επειδή κάθε αριθμός f υπολογίζεται και εξαρτάται από την εστιακή απόσταση του φακού.


Κλίμακα Επιλογής ταχυτήτων πάνω στο σώμα της μηχανής


Κλίμακα επιλογής ταχυτήτων στο τύμπανο του φακού

Ρυθμίζοντας την ταχύτητα

Η κλίμακα επιλογής των ταχυτήτων βρίσκεται στο πάνω μέρος της μηχανής ή πάνω στο τύμπανο του φακού. Συνήθως έχει και μια ρύθμιση "Β" που κρατά το φωτοφράκτη ανοιχτό όσο το κουμπί λήψης είναι πατημένο. Η ταχύτητα του φωτοφράκτη επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο καταγράφεται μια κίνηση.

Σε πολύ χαμηλές ταχύτητες οι περισσότερες κινήσεις θα είναι θολές. Όσο η ταχύτητα αυξάνεται (σε συνδυασμό με το διάφραγμα για να κρατηθεί η έκθεση σταθερή) η κίνηση "παγώνει".

1/15 sec

1/60 sec

1/250 sec

1/1000 sec

Συνδυάζοντας διάφραγμα και ταχύτητα

Επειδή το διάφραγμα και η ταχύτητα του φωτοφράκτη ακολουθούν μια συγκεκριμένη σειρά μπορείτε να διαλέξετε ανάμεσα σε μερικούς συνδυασμούς των δύο αυτών ρυθμίσεων, για κάθε φωτομέτρηση, αλλάζοντας τον τρόπο καταγραφής του θέματός σας. Αν, για παράδειγμα, αυξήσετε το διάφραγμα (το ανοίξετε) κατά ένα στοπ και ελαττώσετε την ταχύτητα κατά μια ρύθμιση η έκθεση παραμένει σταθερή, όπως φαίνεται στο σχεδιάγραμμα.

 

 
 

Βιβλιογραφική αναφορά:

Παρούτσας Δ.,Κ., (2002) Project  Φωτογραφία : Ανακαλύπτω, μαθαίνω, χειρίζομαι , ανακτήθηκε την από https://www.paroutsas.gr/project/index.htm

 
     
     
 
 
 

Σημείωση :
 Όλα τα παραπάνω καθώς και οι υπόλοιπες πληροφορίες, σχετικά με τη φωτογραφία περιέχονται στο "Βιβλίο της Έγχρωμης Φωτογραφίας" του Adrian Bailay & Adrian Holloway, εκδόσεις Grapholine, Trilofos, Thessalonikiείναι και είναι copyright της Dorling Kindesley Limited, London, από το 1979. Για την ελληνική γλώσσα και για όλο τον κόσμο © 1983, Σταύρος Μωρεσόπουλος. Στην ιστοσελίδα αυτή παρέχονται ενδεικτικά ως βιβλιογραφία στην παρούσα ακαδημαϊκή εργασία και έχουν έννοια απλής αναφοράς στο συγκεκριμένο βιβλίο.

 
     
     
 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΣΑΪΤ

 Καθημερινή Διδακτική
[Η λειτουργία του Μονοθέσιου Σχολείου] [Η διδακτική των μαθημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία] [Κατανομή του χρόνου στα ολιγοθέσια και μονοθέσια σχολεία] [Προγραμματισμός ευέλικτης ζώνης και ένταξη στο πρόγραμμα] [Η διατήρηση της Πειθαρχίας στην τάξη] [Υπολογισμός κανονικής προϋπηρεσίας] [Πρόγραμμα υπολογισμού προϋπηρεσίας ωρομισθίων] [Πρόγραμμα υπολογισμού κατανάλωσης υγρών καυσίμων]
 Αυτόνομες Ενότητες
[Πελοποννησιακός Πόλεμος:  Βραβευμένο Παιχνίδι] [Τουριστικός Οδηγός Ευρυτανίας] [Ναρκωτικά: Πρόληψη και αντιμετώπιση] [Αρχές Γλωσσολογίας] [Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί] [Ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη του παιδιού] [Πρώτες Βοήθειες] [Σχέδια Μαθημάτων για την προαγωγή της προστασίας των παιδιών] [Υπολογισμός Μορίων: Ποια σχολή να διαλέξω;] [Υπολογισμός Αναγνωσιμότητας Κειμένων]
 Επιστημονικά   Θέματα
[Διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσας] [Διδακτική της Γλώσσας] [Πειράματα και διευκρινήσεις στα Φυσικά] [Διδακτική της Ιστορίας] [Οδηγίες για τη διδασκαλία της έκθεσης] [Οδηγός για τη σύνταξη ενός βασικού δοκιμίου] [Διδακτική των Φυσικών Επιστημών] [Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης] [Γίνετε ποιητές: Στοιχεία στιχουργικής] [Υπολογιστής Αναγνωσιμότητας Κειμένων[Συγκριτική Παιδαγωγική ] [Μια έρευνα πάνω στη γνωστική ανάπτυξη] [Ψυχολογία] [Ειδική Αγωγή] [Στασιμότητα και απόρριψη του μαθητή στο Δημοτικό Σχολείο] [Αλλαγές στην ταυτότητα του παιδιού και του εφήβου] [Εκπαίδευση και γνωστικές αλλαγές στη Μέση Παιδική Ηλικία] [Γενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες στη γλωσσική ανάπτυξη] [Η υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Νηπιαγωγείο ] [Διαφορές συμβατικής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ] [Εκπαίδευση ενηλίκων: Προβλήματα και θεωρητικές απόψεις] [Αναζήτηση πληροφοριών στον παγκόσμιο ιστό] [Επιθετικότητα στο σχολείο] [Διαπολιτισμική Διάσταση στην Εκπαίδευση:  Η μελέτη περίπτωσης δύο δημοτικών σχολείων στην Σουηδία]
Ύλη για Διδασκαλεία & Εξετάσεις
[Εξεταστέα Ύλη  για τα Διδασκαλεία ] [Σημειώσεις Διδακτικής] [Σημειώσεις Ψυχολογίας] [Σημειώσεις Λογοτεχνίας ] [Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης] [Τι σημαίνει διαχείριση της Αλλαγής] [Η ψυχολογία των κινήτρων]
Ευέλικτη Ζώνη
[Θεωρητικό Υπόβαθρο] [Η Ευέλικτη Ζώνη στο Νηπιαγωγείο] [Τα προαιρετικά προγράμματα γενικά] [Σχέδιο Εργασίας:] [Φωτογραφία] [Σχέδιο Εργασίας: Ο μήνας Ιανουάριος] [Σχέδιο Εργασίας: "ΑΓΓΕΙΑ: Από το χτες στο σήμερα"] [Σχέδιο Εργασίας: Η δημιουργία των Εποχών του Έτους ] [Σχέδιο Εργασίας: Οι σεισμοί στον τόπο μου] [Μάθετε τον κώδικα Μορς] [5 ρώσικα παραμύθια σε εικονογράφηση Ιβάν Μπιλίμπιν]
Διάφορα τεστ κουίζ και παιχνίδια
[Παιχνίδια - Διάφορα Χρήσιμα- Τεστ Ευφυΐας και προσωπικότητας]
 
 

Επισκέψεις από 1-1-2005: