Εισαγωγή
Το αντικείμενο που διαπραγματεύεται η παρούσα εργασία είναι η διαπολιτισμική εκπαίδευση σε μια μακρινή χώρα, τη Σουηδία, όπως αυτή βιώθηκε από εμάς δυο φοιτήτριες που βρέθηκαν στα πλαίσια των σπουδών τους με το πρόγραμμα Erasmus μπροστά σε μια εξ ολοκλήρου διαφορετική πραγματικότητα, ανατρεπτικής της μέχρι τότε αντίληψης μας για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση.
Ανήκαμε και εμείς ίσως στην πλειοψηφία εκείνων που θεωρούν ότι η διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι το εργαλείο επίλυσης προβλημάτων που δημιουργούνται με τη μετανάστευση και ότι αποδέκτες της είναι οι «αλλοδαποί» μαθητές και μαθήτριες, στοχεύοντας κυρίως στην πρόληψη της σχολικής αποτυχίας. Μετά την έρευνα μας, όμως, και τη συμμετοχή σε διάφορες πλευρές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη Σουηδία, νομίζω έγινε σαφές ότι η εισαγωγή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης αποτελεί εκπαιδευτική ανάγκη και για τα παιδιά της πλειονότητας, όπως αναφέρει και ο κ.Τσιάκαλος (Τσιάκαλος, 2004)[1]. Κύριος στόχος του σουηδικού αναλυτικού προγράμματος για την εκπαίδευση είναι, όπως διαπιστώσαμε, ο διαπολιτισμικός της χαρακτήρας και αυτό παρουσιάζεται και στην παρούσα εργασία.
Με το ζήτημα της πολυπολιτισμικότητας ως αναδυόμενο χαρακτηριστικό της κοινωνίας να γίνεται θέμα συζήτησης σε διαφόρους χώρους και κυρίως τους εκπαιδευτικούς η εμπειρία μας από μια τόσο ενδιαφέρουσα προσέγγιση της διαπολιτισμικότητας στην εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να μην καταγραφεί. Στόχος μας είναι να αποτελέσει αυτή η καταγραφή ένα παράδειγμα διαφορετικής διαχείρισης του ζητήματος και να γίνει πηγή έμπνευσης για μελλοντικούς εκπαιδευτικούς και ιδιαίτερα για τους ιθύνοντες των εκπαιδευτικών ζητημάτων.
Συνοπτικά, αναφέρεται η διάρθρωση της παρούσας εργασίας. Στο πρώτο μέρος καταγράφεται η θεωρητική βάση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και την Σουηδία, με την παρουσίαση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου και της δομής των δύο εκπαιδευτικών συστημάτων. Στην συνέχεια της εργασίας, παρατίθεται η μεθοδολογία της έρευνάς μας και ακολουθεί το δεύτερο μέρος που σχετίζεται με την εμπειρία που αποκομίσαμε μέσω παρατήρησης σε δύο εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ουψάλας, πόλης στην οποία διαμέναμε. Για να πετύχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της προσέγγισης του διαπολιτισμικού ζητήματος στα δύο εκπαιδευτικά συστήματα, παραθέτουμε το εκπαιδευτικό παράδειγμα του 132ου δημοτικού σχολείου της Γκράβας, που αποτελεί ίσως την μοναδική περίπτωση εφαρμογής του νομικού πλαισίου για την διαπολιτισμική εκπαίδευση στην χώρα μας. Στο τέλος της εργασίας μας καταγράφουμε τα συμπεράσματα στα οποία οδηγηθήκαμε, ενώ στο παράρτημα
υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό που αποκομίσαμε από τις επισκέψεις μας στα σχολεία της Σουηδίας.
|